احکام شرعی - احکام طهارت/ - غسلهای واجب/ - احکام غسل کردن - تطابق با فتوای آیت الله العظمی گلپایگانی

372 - در غسل ارتماسی باید تمام بدن پاک باشد، ولی در غسل ترتیبی پاک بودن تمام بدن لازم نیست . و اگر تمام بدن نجس باشد و هر قسمتی را پیش از غسل دادن آن قسمت آب بکشد، کافی است .

373 - عرق جنب از حرام نجس نیست و کسی که از حرام جنب شده اگر با آب گرم هم غسل کند، صحیح است .

374 - اگر در غسل به اندازه سر مویی از بدن نشسته بماند، غسل باطل است ،ولی شستن جاهایی از بدن که دیده نمی شود، مثل توی گوش و بینی ، واجب نیست .

375 - جایی را که شک دارد از ظاهر بدن است یا از باطن آن ، ( بنابر احتياط واجب بايد بشويد.) شستن آن لازم نیست ، ولی احتیاط در شستن است .

376 - اگر سوراخ جای گوشواره و مانند آن به قدری گشاد باشد که داخل آن دیده شود، باید آن را شست و اگر دیده نشود شستن داخل آن لازم نیست .

377 - چیزی را که مانع رسیدن آب به بدن است ، باید برطرف کند. و اگر پیش از آن که یقین کند برطرف شده غسل نماید، غسل او باطل است .

378 - اگر موقع غسل شک کند، چیزی که مانع از رسیدن آب باشد، در بدن او هست یا نه ، ( بايد وارسي كند تا مطمئن شود كه مانعي نيست .) چنانچه شکش منشأ عقلایی داشته باشد، باید وارسی کند تا مطمئن شود که مانعی نیست .

379 - در غسل باید موهای کوتاهی را که جزو بدن حساب می شود، بشوید ( و شستن موهاي بلند واجب نيست بلكه اگر آب را طوري به پوست برساندكه آنها تر نشود، غسل صحيح است ولي اگر رساندن آب به پوست بدون شستن آنها ممكن نباشد بايد آنها را بشويد كه آب به بدن برسد.) وبنابر احتیاط شستن موهای بلند هم لازم می باشد.

380 - تمام شرطهایی که برای صحیح بودن وضو گفته شد، مثل پاک بودن آب و غصبی نبودن آن ، در صحیح بودن غسل هم شرط است ولی در غسل لازم نیست بدن را از بالا به پایین بشوید، و نیز در غسل ترتیبی ، لازم نیست بعد از شستن هر قسمت فوراقسمت دیگر را بشوید، بلکه اگر بعد از شستن سر و گردن مقداری صبر کند و بعدطرف راست را بشوید و بعد از مدتی طرف چپ را بشوید، اشکال ندارد. ولی کسی که نمی تواند از بیرون آمدن بول و غائط خودداری کند، ( اگر در تمام وقت به اندازه اي كه غسل كند و نماز بخواند بول و غائط ازاو بيرون نمي آيد بايد هر قسمت را فورا بعد از قسمت ديگر غسل دهد و بعد از غسل هم فورا نماز بخواند...) اگر به اندازه ای که غسل کندو نماز بخواند، بول و غائط از او بیرون نمی آید، چنانچه وقت تنگ باشد، بایدهر قسمت را فورا بعد از قسمت دیگر غسل دهد و بعد از غسل هم فورا نماز بخواند. وهمچنین است حکم زن مستحاضه که بعدا گفته می شود.

381 - کسی که قصد دارد پول حمامی را ندهد یا بدون اینکه بداند حمامی راضی است بخواهد نسیه بگذارد، اگر چه بعد حمامی را راضی کند، غسل او باطل است . ( مگر آنكه از راضي نبودن حمامي غافل باشد و قربة الي الله غسل كند، كه در اين صورت غسل صحيح است و ضامن اجرةالمثل است .)

382 - اگر حمامی راضی باشد که پول حمام نسیه بماند ولی کسی که غسل می کند قصدش این باشد که طلب او را ندهد، یا از مال حرام بدهد، غسل او ( اشكال دارد، مگر اين كه بداند حمامي با اين وصف هم راضي به غسل هست ،يا با غفلت از راضي بودن حمامي غسل كند، كه در هر دو صورت غسل صحيح است .) صحیح است .

383 - اگر بخواهد پول حرام یا پولی که خمس آن را نداده به حمامی بدهد، غسل او باطل است . ( ولي اگر يقين دارد كه حمامي با اين وصف راضي به غسل است يا با غفلت از رضايت حمامي غسل كند، غسلش صحيح است .)

384 - اگر مخرج غائط را در آب خزینه تطهیر کند و پیش از غسل شک کند که چون در خزینه تطهیر کرده حمامی به غسل کردن او راضی است یا نه ، غسل او باطل است ،مگر اینکه پیش از غسل حمامی را راضی کند. ( اين مسأله در رساله آيةالله گلپايگاني ذكر نشده است .)

385 - اگر شک کند که غسل کرده یا نه ، باید غسل کند. ولی اگر بعد از غسل شک کند که غسل او درست بوده یا نه ، لازم نیست دوباره غسل نماید.

386 - اگر در بین غسل حدث اصغر از او سر زند مثلا بول کند، ( مي تواند غسل را تمام نمايد، و بعد وضو بگيرد. و بهتر آن است كه غسل را احتياطا از سر بگيرد به قصد آنچه بر ذمه او است ، از اتمام يا اعاده . ليكن وضوبعد از غسل در اين صورت هم واجب است .) غسل باطل نمی شود.

387 - هرگاه به خیال این که به اندازه غسل و نماز وقت دارد ( براي خصوص آن نماز غسل كند و معلوم شود كه كمتر از غسل و تمام نمازوقت داشته ، غسل او اشكال دارد ولي اگر به قصد طهارت و جنابت غسل كرده كه بعدنماز هم بخواند غسلش صحيح است اگر چه معلوم شود هيچ وقت نداشته است .) برای نماز غسل کند، اگر چه بعد از غسل بفهمد که به اندازه غسل وقت نداشته ، غسل او صحیح است .

388 - کسی که جنب شده اگر شک کند غسل کرده یا نه ، نمازهایی را که خوانده صحیح است ، ولی برای نمازهای بعد باید غسل کند.

389 - کسی که چند غسل بر او واجب است می تواند به نیت همه آنها یک غسل به جاآورد، یا آنها را جدا جدا انجام دهد. ( ولي اگر در بين آنها غسل جنابت باشد و به قصد آن غسل كند، غسلهاي ديگرساقط مي شود.)

390 - ( بنابر احتياط واجب - اگر ممكن است - بايد آن را از بين ببرد و اگرممكن نيست بايد وضو و غسل را ارتماسي انجام دهد و چنانچه بخواهد وضو و غسل راترتيبي بجا آورد، بايد آب را طوري به بدن برساند كه دست او به نوشته نرسد.) کسی که جنب است ، اگر بر جایی از بدن او آیه قرآن یا اسم خداوندمتعال نوشته شده باشد، حرام است دست به آن نوشته بگذارد. و اگر بخواهد غسل کندباید آب را طوری به بدن برساند که دست او به نوشته نرسد.

391 - کسی که غسل جنابت کرده ، نباید برای نماز وضو بگیرد، ولی باغسلهای دیگر نمی شود نماز خواند و باید وضو هم گرفت .

خدمات تلفن همراه
مراجعه: 182,014,004