احکام شرعی - احکام طهارت/ - مطهرات/ - غایب شدن مسلمان - تطابق با فتوای آیت الله العظمی خویی

221 - اگر بدن یا لباس مسلمان یا چیز دیگری که مانند ظرف و فرش دراختیار او است نجس شود و آن مسلمان غایب گردد، ( با شش شرط پاك است : اول : آنكه آن مسلمان چيزي را كه بدن يا لباسش را نجس كرده نجس بداند. پس اگر مثلا لباسش با رطوبت به بدن كافر ملاقات كرده و آن را نجس نداند، بعد از غايب شدن او نمي شود آن لباس را پاك دانست . دوم :َنكه بداند بدن يا لباسش به چيز نجس رسيده است . سوم : آنكه انسان ببيند آن چيزرا در كاري كه شرط آن پاكي است استعمال مي كند، مثلا ببيند با آن لباس نمازمي خواند. چهارم : آنكه احتمال برود كه آن مسلمان بداند شرط كاري را كه با آن چيزانجام مي دهد پاكي است . پس اگر مثلا نداند كه بايد لباس نمازگزار پاك باشد وبا لباسي كه نجس شده است نماز بخواند، نمي شود آن لباس را پاك دانست . پنچم :َنكه انسان احتمال دهد آن مسلمان چيزي را كه نجس شده آب كشيده است . پس اگريقين داشته باشد كه آب نكشيده ، نبايد آن چيز را پاك بداند. و نيز اگر نجس وپاك در نظر آن مسلمان فرق نداشته باشد، پاك دانستن آن چيز محل اشكال است . ششم :َنكه آن مسلمان بالغ ، يا مميز طهارت و نجاست باشد.) اگر انسان احتمال بدهدکه آن چیز را آب کشیده یا یه واسطه آنکه مثلا آن چیز در آب جاری افتاده پاک شده است ، اجتناب از آن لازم نیست .

222 - اگر خود انسان یقین کند که چیزی که نجس بوده ، پاک شده است ، یادو عادل به پاک شدن آن خبر دهند، آن چیز پاک است . و همچنین است اگر کسی که چیز نجس در اختیار او است بگوید آن چیز پاک شده ، یا مسلمانی چیز نجس راآب کشیده باشد، اگر چه معلوم نباشد درست آب کشیده یا نه . ( و بعيد نيست كه خبر دادن يك نفر عادل يا شخص موثق ، به پاكي آن نيزكفايت كند.)

223 - کسی که وکیل شده است لباس انسان را آب بکشد ( اگر بگويد آب كشيدم ، و انسان به گفته او اطمينان پيدا كند، آن لباس پاك است .) و لباس هم درتصرف او باشد، اگر بگوید آب کشیدم ، آن لباس پاک است .

224 - اگر انسان حالی دارد که در آب کشیدن چیز نجس یقین پیدا نمی کند، می تواند به گمان اکتفا نماید.

خدمات تلفن همراه
مراجعه: 181,984,250