احکام شرعی - احکام طهارت/ - نفاس - تطابق با فتوای آیت الله العظمی سیستانی
نرم افزارهای رایگان تلفن همراه
بازی و سرگرمی
قرآن
مفاتیح
نهج البلاغه
صحیفه سجادیه
اوقات شرعی
مسائل شرعی
گنجینه معنوی
آشپزی
مناسبت ها
الحان قرآن
صحیفه نور امام خمینی ره
پنل عضویت
تطابق با فتوای
آیت الله العظمی امام خمینی
آیت الله العظمی گلپایگانی
آیت الله العظمی خویی
آیت الله العظمی اراکی
آیت الله العظمی سیستانی
آیت الله العظمی مکارم
آیت الله العظمی فاضل
آیت الله العظمی صافی
آیت الله العظمی بهجت
508 - از وقتی که اولین جزو بچه از شکم مادر بیرون می آید، ( خوني كه زن مي بيند...) هر خونی که زن می بیند، اگر پیش از ده روز یا سر ده روز قطع شود، خون نفاس است ، و زن رادر حال نفاس ، نفساء می گویند.
509 - خونی که زن پیش از بیرون آمدن اولین جزء بچه می بیند، نفاس نیست .
510 - لازم نیست که خلقت بچه تمام باشد، ( بلكه اگر ناتمام نيز باشد، در صورتي كه زاييدن صدق كند، خوني كه تا ده روز ببيند، خون نفاس است .) بلکه اگر خون بسته ای هم ازرحم زن خارج شود و خود زن بداند، یا چهارنفر قابله بگویند که اگر در رحم می ماندانسان می شد، خونی که تا ده روز ببیند، خون نفاس است .
511 - ممکن است خون نفاس یک آن بیشتر نیاید، ولی بیشتر از ده روز نمی شود.
512 - هرگاه شک کند که چیزی سقط شده یا نه ، یا چیزی که سقط شده ( بچه است يا نه ، لازم نيست وارسي كند و خوني كه از او خارج مي شود، شرعاخون نفاس نيست .) اگر می ماندانسان می شد یا نه ، لازم نیست وارسی کند. و خونی که از او خارج می شود شرعا خون نفاس نیست .
513 - توقف در مسجد و رساندن جایی از بدن به خط قرآن و کارهای دیگری که برحائض حرام است ، بر نفساء هم ( بنابر احتياط حرام است . و آنچه بر حائض واجب است ، بر نفساء هم واجب مي باشد.) حرام است . و آنچه بر حائض واجب و مستحب ومکروه است ، بر نفساء هم واجب و مستحب و مکروه می باشد.
514 - طلاق دادن زنی که درحال نفاس می باشد، ( و نزديكي كردن با او حرام مي باشد. ولي اگر شوهرش با او نزديكي كند،بدون اشكال كفاره ندارد.) باطل است ، و نزدیکی کردن با اوحرام می باشد. و اگر شوهرش با او نزدیکی کند، احتیاط واجب آن است به دستوری که دراحکام حیض گفته شد، کفاره بدهد.
515 - وقتی زن از خون نفاس پاک شد، باید غسل کند و عبادتهای خود را بجاآورد. ( و اگر بعد يك بار يا بيشتر خون ببيند، چنانچه روزهايي را كه خون ديده با روزهايي كه در وسط پاك بوده ، روي هم ده روز يا كمتر از ده روز باشد، تمام خونهايي را كه ديده نفاس است . و در روزهايي كه پاك بوده بايد احتياطا كارهايي را كه بر طاهره واجب است انجام دهد، و كارهايي را كه بر نفاس حرام است ترك نمايد، بنابر اين بايد چنانچه روزه گرفته باشد قضا نمايد. و اگر خوني كه در آخرديده از ده روز تجاوز كرد، چنانچه آن زن صاحب عادت عدديه نباشد بايد مقداري ازآن را كه در ده ديده نفاس و آنچه بعد از آن است استحاضه قرار دهد، و اگر صاحب عادت عدديه باشد بايد احتياطا در تمام خونهايي كه بعد از عادت ديده ميان كارهاي مستحاضه و تروك نفساء جمع نمايد.) و اگر دوباره خون ببیند، چنانچه روزهایی که خون دیده با روزهایی که دروسط پاک بوده ، روی هم ده روز یا کمتر از ده روز باشد، تمام آن نفاس است .و اگر روزهایی که پاک بوده روزه گرفته باشد، باید قضا نماید.
516 - اگر زن از خون نفاس پاک شود و احتمال دهد که در باطن خون هست ، باید مقداری پنبه داخل فرج نماید و کمی صبر کند که اگر پاک است ، برای عبادتهای خود غسل کند.
517 - اگر خون نفاس زن از ده روز بگذرد، چنانچه در حیض عادت دارد، به اندازه روزهای عادت او نفاس و بقیه استحاضه است . و اگر عادت ندارد، تا ده روزنفاس و بقیه استحاضه می باشد. و احتیاط مستحب آن است کسی که عادت دارد، ازروز بعد از عادت و کسی که عادت ندارد، بعد از روز دهم تا روز هیجدهم زایمان کارهای استحاضه را بجا آورد و کارهایی را که بر نفساء حرام است ، ترک کند.
518 - زنی که عادت حیضش کمتر از ده روز است ، اگر بیشتر از روزهای عادتش ( خون ببيند، بايد به اندازه روزهاي عادت خود نفاس قرار دهد. و بعد ازآن تا ده روز مخير است كه نماز را ترك نمايد يا آنكه كارهاي مستحاضه را بجاآورد، و ليكن ترك نماز در يك روز بهتر است . و اگر خون از ده روز بگذرد، بايدروزهاي بعد از عادت تا روز دهم را هم استحاضه قرار دهد و عبادتهايي را كه در آن روزها بجا نياورده قضا نمايد. مثلا زني كه عادت او شش روز بوده ، اگر بيشتر ازشش روز خون ببيند، بايد شش را نفاس قرار دهد. و روز هفتم و هشتم و نهم و دهم مخيراست بين اينكه عبادت را ترك كند يا كارهاي استحاضه را بجا آورد. و اگربيشتر از ده روز خون ديد، از روز بعد از عادت او استحاضه مي باشد.)خون نفاس ببیند، باید به اندازه روزهای عادت خود نفاس قرار دهد، و بعداز آن تا روز دهم می تواند عبادت را ترک نماید یا کارهای مستحاضه را انجام دهد.ولی ترک عبادت ، یک روز یا دو روز خیلی خوب است . پس اگر از ده روزبگذرد، به روزهای عادتش حیض است و بقیه استحاضه است ، و اگر عبادت را ترک کرده باید قضا کند.
519 - زنی که در حیض عادت دارد، اگر بعد از زاییدن تا یک ماه یا بیشتر ازیک ماه ، پی در پی خون ببیند، به اندازه روزهای عادت او نفاس است . و ده روز ازخونی که بعد از نفاس می بیند، اگر چه در روزهای عادت ماهانه اش باشد، استحاضه است . مثلا زنی که عادت حیض او از بیستم هر ماه تا بیست و هفتم آن است ، اگرروز دهم ماه زایید و تا یک ماه یا بیشتر پی در پی خون دید، تا روز هفدهم نفاس ،و از روز هفدهم تا ده روز حتی خونی که در روزهای عادت خود که از بیستم تا بیست و هفتم است می بیند، استحاضه می باشد. و بعد از گذشتن ده روز، اگر خونی را که می بیند، در روزهای عادتش باشد حیض است ، چه نشانه های حیض را داشته باشد یانداشته باشد. ( و اگر در روزهاي عادتش نباشد، بايد منتظر روزهاي عادتش شود هر چند كه انتظارش يك ماه يا بيشتر طول بكشد، هر چند كه خون در اين مدت داراي نشانه هاي حيض باشد. و اگر صاحب عادت وقتيه نباشد، بايد حيض خود را چنانچه ممكن است بانشانه هاي آن تعيين كند. و اگر ممكن نيست مثل اين كه همه خوني را كه ده روز بعداز نفاس مي بيند، يكسان باشد و يك ماه يا چند ماه به همين صفت ادامه پيدا كند،بايد در هر ماه ، حيض بعضي از خويشان خود را براي خويش حيض قرار دهد. و اگرممكن نيست ، عددي را كه مناسب با خود مي داند اختيار نمايد، و تفصيل تمام اين امور در بحث حيض گذشت .) و اگر در روزهای عادتش نباشد، اگر چه نشانه های حیض را داشته باشد، باید آن را استحاضه قرار دهد.
520 - ( زني كه در حيض عادت عدديه ندارد، اگر بعد از زايمان تا يك ماه يابيشتر از يك ماه خون ببيند، حكم ده روز اول آن در مسأله 517 گذشت ، و ده روز دوم آن استحاضه است . و خوني كه بعد از آن مي بيند، ممكن است حيض باشد و ممكن است استحاضه باشد. و براي تعيين حيض بايد به دستوري كه در مسأله پيش گفته شد رفتارنمايد.) زنی که در حیض عادت ندارد، اگر بعد از زایمان تا یک ماه یا بیشتراز یک ماه خون ببیند، ده روز اول آن نفاس و ده روز دوم آن استحاضه است . و خونی که بعد از آن می بیند، اگر نشانه حیض را داشته باشد حیض ، و گرنه آن هم استحاضه می باشد.
سخنرانی توسط شهید آیت الله دکتر بهشتی درباره دین از سایت راسخون با عنوان درباره مبانی شناخت و مباحث پیرامون آن 5
مراثی (نوحه) توسط حاج حسین سیب سرخی بمناسبت محرم الحرام درباره حضرت علی اصغر ع از سایت تبیان با عنوان لایی لایی علی اصغر من
ادعیه (دعاخوانی) توسط حاج رضا نبوی درباره دعای کمیل از سایت شهید آوینی با عنوان دعای کمیل - قسمت اول
تلاوت توسط حجاج رمضان الهنداوی درباره 27 - نمل از سایت الکعبه با عنوان النمل والقصص شنیط الحرابوة
مناجات توسط حاج سعید حدادیان بمناسبت رمضان المبارک از سایت راسخون با عنوان حاج سعید حدادیان - سال 1395 - شب نوزدهم ماه مبارک رمضان - به خود آی یک لحظه ای دل خدا را (مناجات)
مدایح (به شادی ) توسط حاج مهدی اکبری بمناسبت شعبان المعظم درباره حضرت ابوالفضل ع از سایت تبیان با عنوان ما همه سرمست توئیم
ترتیل توسط شیخ أحمد الحواشی درباره 97 - قدر از سایت mp3quran.net با عنوان قرآن کریم سوره قدر - حفص از عاصم
اذان توسط استاد مصطفی اسماعیل از سایت الکعبه با عنوان الاذان 2
ندبه انتظار توسط حاج محمود کریمی بمناسبت ایام فاطمیه درباره حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف از سایت راسخون با عنوان شب دوم فاطمیه اول 95 - خوابم بیدارم کن (مناجات)
درس حوزوی توسط آیت الله العظمی جوادی آملی درباره 2 - بقره از سایت راسخون با عنوان سوره ی بقره آیات 166 تا 167 -4
کتاب صوتی توسط حجت الاسلام و المسلمین علی ملکی از سایت پی سی دانلود با عنوان ترجمه شنیداری قرآن کریم - ویژه جوانان و نوجوانان - علی ملکی - سوره الحجر
کلیپ سخنان توسط آیت الله العظمی بهجت درباره دین از سایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت ره با عنوان دعا برای نجات همه مسلمانان از بلاها
در باره ما
|
تماس با ما
|
نظرخواهی
|
سایت جایگزین
خدمات تلفن همراه
مر
ا
جعه: 182,005,207