احکام شرعی - احکام نماز/ - نماز جماعت/ - احکام جماعت - تطابق با فتوای آیت الله العظمی مکارم

1460 - موقعی که مأموم نیت می کند باید امام را معین نماید، ولی دانستن اسم او لازم نیست ، مثلا اگر نیت کند اقتدا می کنم به امام حاضر نمازش صحیح است .

1461 - مأموم باید غیر از حمد و سوره همه چیز نماز را خودش بخواند ولی اگررکعت اول یا دوم او، رکعت سوم یا چهارم امام باشد باید حمد و سوره را بخواند.

1462 - اگر مأموم در رکعت اول و دوم نماز صبح و مغرب و عشا صدای حمد و سوره امام را بشنود ( بايد حمد و سوره ترك كند و اگر صداي امام را نشنود جايز است حمد وسوره را بخواند ولي بايد آهسته بخواند. و اگر صداي همهمه امام را بشنود، احتياطواجب ترك حمد و سوره است .) اگر چه کلمات را تشخیص ندهد، باید حمد و سوره را نخواندو اگر صدای امام را نشنود، مستحب است حمد و سوره بخواند ولی باید آهسته بخواند و چنانچه سهوا بلند بخواند اشکال ندارد.

1463 - اگر مأموم بعضی از کلمات حمد و سوره امام را بشنود، احتیاط واجب آن است که حمد و سوره را نخواند.

1464 - اگر مأموم سهوا حمد و سوره بخواند یا خیال کند صدایی را که می شنود صدای امام نیست و حمد و سوره بخواند و بعد بفهمد صدای امام بوده نمازش صحیح است .

1465 - اگر شک کند که صدای امام را می شنود یا نه ، یا صدایی بشنود و نداند صدای امام است یا صدای کس دیگر، ( بنابر احتياط حمد و سوره را نخواند.) می تواند حمد و سوره بخواند.

1466 - مأموم باید ( بنابر احتياط واجب ...) در رکعت اول و دوم نماز ظهر و عصر، حمد و سوره نخواند و مستحب است به جای آن ذکر بگوید.

1467 - مأموم نباید تکبیرة الاحرام را پیش از امام بگوید ( پايان مسأله در رساله آيةالله مكارم شيرازي .) بلکه احتیاط واجب آن است که تا تکبیر امام تمام نشده ، تکبیر نگوید.

1468 - اگر مأموم پیش از امام عمدا هم سلام دهد نمازش صحیح است .

1469 - اگر مأموم غیر از تکبیرة الاحرام ( آيةالله مكارم شيرازي قيد "سلام " را ذكر نفرموده اند.) و سلام چیزهای دیگر نماز را پیش ازامام بگوید اشکال ندارد ولی اگر آنها را بشنود یا بداند امام چه وقت می گوید،احتیاط مستحب آن است که پیش از امام نگوید.

1470 - مأموم باید غیر از آنچه در نماز خوانده می شود کارهای دیگر آن مانند رکوع و سجود را با امام یا کمی بعد از امام به جا آورد ( پايان مسأله در رساله آيةالله مكارم شيرازي .) و اگر عمدا پیش از امام یامدتی بعد از امام انجام دهد، معصیت کرده و لی نمازش صحیح است ، اما اگر دردو رکن پشت سر هم از امام جلو یا عقب بیفتد بنابر احتیاط واجب باید نماز راتمام کند و دوباره بخواند، اگر چه بعید نیست نمازش صحیح باشد و فرادی شود.

1471 - اگر سهوا پیش از امام سر از رکوع بردارد، چنانچه امام در رکوع باشدباید به رکوع برگردد و با امام سربردارد و در این صورت زیاد شدن رکوع که رکن است نماز را باطل نمی کند ولی اگر به رکوع برگردد و پیش از آن که به رکوع برسد،امام سر بردارد نمازش باطل است .

1472 - اگر اشتباها سر بردارد و ببیند امام در سجده است باید به سجده برگردد و چنانچه در هر دو سجده این اتفاق بیفتد برای زیاد شدن دو سجده که رکن است نماز باطل نمی شود.

1473 - کسی که اشتباها پیش از امام سر از سجده برداشته هرگاه به سجده برگردد،و هنوز به سجده نرسیده امام سر بردارد، نمازش صحیح است ولی اگر در هر دو سجده این اتفاق بیفتد، نماز باطل است .

1474 - اگر اشتباها سر از رکوع یا سجده بردارد و سهوا یا به خیال اینکه به امام نمی رسد به رکوع یا سجده نرود نمازش صحیح است .

1475 - اگر سر از سجده بردارد و ببیند امام در سجده است چنانچه به خیال این که سجده اول امام است ، به قصد این که با امام سجده کند به سجده رود و بفهمد سجده دوم امام بوده باید بنابر احتیاط نماز را تمام کند و از سر بخواند و اگر به خیال اینکه سجده دوم است به سجده رود و بفهمد سجده اول امام بوده احتیاط آن است که نماز را فرادی تمام نماید اگر چه می تواند متابعت امام را بکند و به سجده رودو نماز را تمام کند. ( اين مسأله در رساله آيةالله مكارم شيرازي ذكر نشده است .)

1476 - اگر سهوا پیش از امام به رکوع رود و طوری باشد که اگر سر بردارد به مقداری از قرائت امام می رسد، چنانچه سر بردارد و با امام به رکوع رود نمازش صحیح است . ( و اگر عمدا برنگردد، احتياط واجب آن است كه نماز را به جماعت تمام كند و دوباره بخواند.)

1477 - اگر سهوا پیش از امام به رکوع رود و طوری باشد که اگر برگردد به چیزی از قرائت امام نمی رسد، ( احتياط واجب آن است كه سر بردارد و با امام نماز را تمام كند و نمازرا دوباره بخواند.) واجب است سربردارد و با امام نماز را تمام کند ونمازش صحیح است اگر چه احوط استحبابی در این صورت اعاده نماز است ، و اگرسربرندارد تا امام برسد نمازش صحیح است .

1478 - اگر سهوا پیش از امام به سجده رود، واجب است که سر برداردو باامام به سجده رود و نمازش صحیح است ( پايان مسأله در رساله آيةالله مكارم شيرازي . (توضيح : نظر آيةالله مكارم شيرازي طبق تعليقه ايشان بر عروةالوثقي بررسي شده است .)) اگر چه احتیاط استحبابی دراین صورت اعاده نماز است و اگر برنداشت نمازش صحیح است .

1479 - اگر امام در رکعتی که قنوت ندارد اشتباها قنوت بخواند یا در رکعتی که تشهد ندارد اشتباها مشغول خواندن تشهد شود مأموم نباید قنوت و تشهد را بخواندولی نمی تواند پیش از امام به رکوع رود، یا پیش از ایستادن امام بایستد بلکه باید ( با علامت و اشاره اي به او حالي كند، و اگر نشد صبر كند تا امام تشهدياقنوت را تمام كند و بقيه نماز را با او بخواند.) صبر کند تا قنوت و تشهد امام تمام شود و بقیه نماز را با او بخواند.

خدمات تلفن همراه
مراجعه: 182,000,030