احکام شرعی - احکام نماز/ - لباس نمازگزار/ - شرط دوم - تطابق با فتوای آیت الله العظمی فاضل

815 - لباس نمازگزار ( بنابر احتياط واجب ...) باید مباح باشد. و کسی که می داند پوشیدن لباس غصبی حرام است ، اگر عمدا در لباس غصبی یا در لباسی که نخ یا دگمه یا چیزدیگر آن غصبی است نماز بخواند، ( بنابر احتياط واجب نمازش باطل است ، بايد آن نماز را با لباس غيرغصبي اعاده كند.) باید آن نماز را با لباس غیر غصبی اعاده نماید.

816 - کسی که می داند پوشیدن لباس غصبی حرام است ولی نمی داند نماز را باطل می کند، اگر عمدا با لباس غصبی نماز بخواند، ( بنابر احتياط واجب نمازش باطل است ، و بايد آن نماز را...) باید آن نماز را با لباس غیرغصبی بخواند.

817 - اگر نداند یا فراموش کند که لباس او غصبی است و با آن ، نمازبخواند، نمازش صحیح است . ولی اگر خودش آن لباس را غصب کرده باشد ( و به خاطر سهل انگاري و بي مبالاتي ، فراموش كند كه غصب كرده ، بنابراحتياط لازم نمازش باطل است .) وبعدا فراموش کرده و با آن نماز خوانده ، به احتیاط واجب باید آن نماز رااعاده کند.

818 - اگر نداند یا فراموش کند که لباس او غصبی است و در بین نماز بفهمد،چنانچه چیز دیگری عورت او را پوشانده است و می تواند فورا یا بدون اینکه موالات یعنی پی در پی بودن نماز بهم بخورد لباس غصبی را بیرون آورد، باید آن را بیرون آورد و نمازش صحیح است . و اگر چیز دیگری عورت او را نپوشانده یانمی تواند لباس غصبی را فورا بیرون آورد یا اگر بیرون آورد پی در پی بودن نماز به هم می خورد، در صورتی که به تعداد یک رکعت هم وقت داشته باشد، باید نماز رابشکند و با لباس غیر غصبی نماز بخواند. و اگر به این مقدار وقت ندارد، باید درحال نماز لباس را بیرون آورد و به دستور نماز برهنگان ، نماز را تمام نماید.

819 - اگر کسی برای حفظ جانش با لباس غصبی نماز بخواند، یا مثلا برای اینکه دزد لباس غصبی را نبرد با آن نماز بخواند، نمازش صحیح است .

820 - اگر با عین پولی که خمس یا زکات آن را نداده لباس بخرد، نماز خواندن در آن لباس باطل است . ( ولي اگر به ذمه بخرد و در موقع معامله قصدش اين باشد كه از پولي كه خمس يا زكاتش را نداده بدهد، چنانچه پول ديگري كه لازم نيست خمس آن را بدهدداشته باشد، در اين صورت اگر به ذمه بخرد و از پول غير مخمس بپردازد، نماز صحيح است ، و در غير اين صورت باطل است .) و همچنین است اگر به ذمه بخرد و درموقع معامله قصدش این باشد که از پولی که خمس یا زکاتش را نداده بدهد.

خدمات تلفن همراه
مراجعه: 181,994,748