احکام شرعی - احکام نماز/ - لباس نمازگزار/ - شرط دوم - تطابق با فتوای آیت الله العظمی بهجت

815 - لباس نمازگزار باید مباح باشد. و کسی که می داند پوشیدن لباس غصبی حرام است ، ( يا اينكه از روي تقصير حكم مسأله را نداند، اگر عمدا در لباس غصبي نماز بخواند، بنابر احتياط بايد آن نماز را دوباره با لباس غير غصبي بخواند.گرچه با تحقق قصد قربت ، اظهر صحت نماز است . و در چيزهايي كه به تنهايي عورت را نمي پوشاند و همچنين چيزهايي كه فعلا نمازگزار آنها را نپوشيده ، مانند دستمال بزرگ يا لنگي كه در جيب گذاشته ، اگر چه بشود عورت را با آنها بپوشاند و همچنين چيزهايي كه نمازگزار آنها را پوشيده ولي ساتر مباح ديگر دارد، در تمام اين صورتها، احتياط در ترك نماز با آنها است .) اگر عمدا در لباس غصبی یا در لباسی که نخ یا دگمه یا چیزدیگر آن غصبی است نماز بخواند، باید آن نماز را با لباس غیر غصبی اعاده نماید.

816 - کسی که می داند پوشیدن لباس غصبی حرام است ولی نمی داند نماز را باطل می کند، اگر عمدا با لباس غصبی نماز بخواند، ( بنابر احتياط واجب ...) باید آن نماز را با لباس غیرغصبی بخواند.

817 - اگر نداند یا فراموش کند که لباس او غصبی است و ( اگر چه خودش آن لباس را غصب كرده باشد و با آن نماز بخواند، نمازش بنابر اظهر صحيح است .) با آن ، نمازبخواند، نمازش صحیح است . ( پايان مسأله در رساله آيةالله بهجت .) ولی اگر خودش آن لباس را غصب کرده باشد وبعدا فراموش کرده و با آن نماز خوانده ، به احتیاط واجب باید آن نماز رااعاده کند.

818 - اگر نداند یا فراموش کند که لباس او غصبی است و در بین نماز بفهمد،چنانچه چیز دیگری عورت او را پوشانده است و می تواند فورا یا بدون اینکه موالات یعنی پی در پی بودن نماز بهم بخورد لباس غصبی را بیرون آورد، باید آن را بیرون آورد و نمازش صحیح است . و اگر چیز دیگری عورت او را نپوشانده یانمی تواند لباس غصبی را فورا بیرون آورد یا اگر بیرون آورد پی در پی بودن نماز به هم می خورد، در صورتی که به تعداد یک رکعت هم وقت داشته باشد، باید نماز رابشکند و با لباس غیر غصبی نماز بخواند. و اگر به این مقدار وقت ندارد، باید درحال نماز لباس را بیرون آورد و به دستور نماز برهنگان ، نماز را تمام نماید.

819 - اگر کسی برای حفظ جانش با لباس غصبی نماز بخواند، یا مثلا برای اینکه دزد لباس غصبی را نبرد با آن نماز بخواند، نمازش صحیح است . ( اين مسأله در رساله آيةالله بهجت ذكر نشده است .)

820 - اگر با عین پولی که خمس یا زکات آن را نداده لباس بخرد، ( تا زماني كه از پول ديگري ، خمس يا زكات آن را نداده است ، با عدم تحقق قصد غربت ، نماز خواندن در آن لباس حرام است و بنابر احتياط نماز باطل است .)نماز خواندن در آن لباس باطل است . و همچنین است اگر به ذمه بخرد و درموقع معامله قصدش این باشد که از پولی که خمس یا زکاتش را نداده بدهد.

خدمات تلفن همراه
مراجعه: 182,014,004