احکام شرعی - احکام نماز/ - مبطلات نماز - تطابق با فتوای آیت الله العظمی بهجت

1126 - دوازده چیز نماز را باطل می کند و آنها را مبطلات می گویند:اول : آنکه در بین نماز یکی از شرطهای آن از بین برود مثلا در بین نماز بفهمد مکانش غصبی است .

1127 - کسی که بی اختیار خوابش برده اگر نداند که در بین نماز خوابش برده یابعد از آن بنابر احتیاط واجب باید نمازش را دوباره بخواند ولی اگرتمام شدن نماز را بداند و شک کند که خواب در بین نماز بوده یا بعد نمازش صحیح است . ( اين مسأله در رساله آيةالله بهجت ذكر نشده است .)

1128 - اگر بداند به اختیار خودش خوابیده و شک کند که بعد از نماز بوده یا دربین نماز یادش رفته که مشغول نماز است و خوابیده نمازش صحیح است . ( اين مسأله در رساله آيةالله بهجت ذكر نشده است .)

1129 - اگر در حال سجده از خواب بیدار شود و شک کند که در سجده آخر نمازاست یا در سجده شکر باید آن نماز را دوباره بخواند. ( اين مسأله در رساله آيةالله بهجت ذكر نشده است .)

1130 - هرگاه برای ادب دستها را روی هم بگذارد ( عبارت "اگر چه مثل آنها نباشد" در رساله آية الله بهجت ذكر نشده است .) اگرچه مثل آنها نباشدبنابر احتیاط واجب باید نماز را دوباره بخواند، ولی اگر از روی فراموشی یاناچاری یا برای کار دیگر مثل خاراندن دست و مانند آن ، دستها را روی هم بگذارد،اشکال ندارد.

1131 - ( نظر آيةالله بهجت از مسأله 2/1130 فهميده مي شود.) اگر عمدا همه صورت را به طرف راست یا چپ قبله برگرداند نمازش باطل است ، بلکه اگر سهوا هم صورت را به این مقدار برگرداند احتیاطواجب آن است که نماز را دوباره بخواند و لازم نیست که نماز اول را تمام نماید،ولی اگر سر را کمی بگرداند عمدا باشد یا اشتباها نمازش باطل نمی شود.

1132 - اگر کلمه ای بگوید که یک حرف دارد چنانچه آن کلمه معنی داشته باشد( نمازش باطل است .) مثل (ق ) که در زبان عرب به معنای این است که "نگهداری کن " چنانچه معنی آن رابداند و قصد آن را نماید نمازش باطل می شود، بلکه اگر قصد معنای آن رانکند ولی ملتفت معنای آن باشد احتیاط واجب آن است که نماز را دوباره بخواند.

1133 - سرفه کردن و آروغ زدن و آه کشیدن در نماز اشکال ندارد ولی گفتن آخ وآه و مانند اینها که دو حرف است اگر عمدی باشد نماز را باطل می کند. ( ولي اگر بگويد "َه من ذنوبي " اشكال ندارد.)

1134 - اگر کلمه ای را به قصد ذکر بگوید، مثلا به قصد ذکر بگوید: "الله اکبر" ودر موقع گفتن آن ، صدا را بلند کند که چیزی را به دیگری بفهماند اشکال ندارد ( بلكه اگر به قصد اين كه چيزي به كسي بفهماند كلمه اي را به قصد ذكربگويد اشكال ندارد.)ولی چنانچه به قصد این که چیزی به کسی بفهماند بگوید اگرچه قصد ذکر هم داشته باشدنماز باطل می شود.

1135 - خواندن قرآن در نماز ( و دعا كرد اشكال ندارد مگر چهار آيه اي كه سجده واجب دارند و در احكام جنابت گذشت ، و يا اين كه دعا خواندن به نظم واجب در قرائت و يا ذكر واجب صدمه بزند و يا نفرين بر مؤمن باشد كه در آن صورت نماز باطل خواهد بود. و دعا ياذكر خداوند متعال به هر لغتي كه مخصوص نمازگزار باشد در اثناي نماز اگر چه به عربي نباشد مانعي ندارد، ولي خلاف احتياط است حتي در قنوت .) غیر از چهار سوره ای که سجده واجب دارد و دراحکام جنابت گفته شد و نیز دعا کردن در نماز اشکال ندارد اگر چه به فارسی یا زبان دیگر باشد.

1136 - اگر چیزی از حمد و سوره و ذکرهای نماز را عمدا یا احتیاطا چند مرتبه بگوید اشکال ندارد. ( مگر اين كه به نظم واجب ديگر مثل قرائت و يا ذكر واجب صدمه بزند.)

1137 - در حال نماز انسان نباید به دیگری سلام کند و اگر دیگری به او سلام کند( بايد مثل او جواب بدهد.) باید طوری جواب دهد که سلام مقدم باشد مثلا بگوید: "السلام علیکم " یا "سلام علیکم " و نباید "علیکم السلام " بگوید.

1138 - انسان باید جواب سلام را چه در نماز یا در غیر نماز فورا بگوید و اگرعمدا یا از روی فراموشی جواب سلام را به قدری طول دهد که اگر جواب بگوید جواب آن سلام حساب نشود چنانچه در نماز باشد نباید جواب بدهد و اگر در نماز نباشدجواب دادن واجب نیست .

1139 - باید جواب سلام را طوری بگوید که سلام کننده بشنود، ولی اگر سلام کننده کر باشد چنانچه انسان بطور معمول جواب او را بدهد کافی است .

1140 - ( واجب نيست كه نمازگزار جواب سلام را به قصد دعا بگويد يعني ازخداوند عالم براي كسي كه سلام كرده سلامتي بخواهد، بلكه به قصد تحيت نيز بگويدمانعي ندارد.) نمازگزار جواب سلام را به قصد جواب بگوید نه به قصد دعا.

1141 - اگر زن یا مرد نامحرم یا بچه ممیز یعنی بچه ای که خوب و بد را می فهمد( و به معناي سلام عارف است ...) به نمازگزار سلام کند نمازگزار باید جواب او را بدهد.

1142 - اگر نمازگزار جواب سلام را ندهد معصیت کرده ، ولی نمازش صحیح است .

1143 - اگر کسی به نمازگزار غلط سلام کند به طوری که سلام حساب نشود جواب او واجب نیست . ( مگر اينكه احتمال بدهد كه سلام كننده نمي تواند بطور صحيح سلام دهد كه در اين صورت رد سلام واجب است .)

1144 - ( جواب سلام كسي كه مسلمان نيست در نماز واجب نيست ، بلكه جايز هم نيست ، ولي در غير نماز ممكن است جواب به لفظ "سلام " فقط، يا "عليك " فقط، جايزباشد، مگر اين كه مصلحتي در كار بوده كه در اين صورت با قصد قرآن خواندن "سلام عليك " يا "سلام عليكم " مي گويد كه در اين صورت جايز و گاهي خوب و گاهي واجب مي شود.) جواب سلام کسی که از روی مسخره یا شوخی سلام می کند واجب نیست و احتیاط واجب آن است که در جواب سلام مرد و زن غیر مسلمان بگوید:"سلام " یا فقط "علیک ".

1145 - اگر کسی به عده ای سلام کند جواب سلام او بر همه آنان واجب است ، ولی اگریکی از آنان جواب دهد کافی است .

1146 - اگر کسی به عده ای سلام کند و کسی که سلام کننده قصد سلام دادن به او رانداشته ، جواب دهد باز هم جواب سلام او بر آن عده واجب است . ( اين مسأله در رساله آيةالله بهجت ذكر نشده است .)

1147 - اگر به عده ای سلام کند و کسی که بین آنها مشغول نماز است شک کند که سلام کننده قصد سلام کردن به او را هم داشته یا نه نباید جواب بدهد و همچنین است اگربداند قصد او را هم داشته ولی دیگری جواب سلام را بدهد، اما اگر بداند که قصد اورا هم داشته و دیگری جواب ندهد باید جواب او را بگوید.

1148 - سلام کردن مستحب است و خیلی سفارش شده است که سواره به پیاده وایستاده به نشسته و کوچکتر به بزرگتر سلام کند.

1149 - اگر دو نفر با هم به یکدیگر سلام کنند بر هر یک واجب است جواب سلام دیگری را بدهد. ( ولي احتمال دارد كه بر هيچ كدام رد سلام واجب نباشد.)

1150 - در غیر نماز مستحب است جواب سلام را بهتر از سلام بگوید مثلا اگر کسی گفت : "سلام علیکم " در جواب بگوید: "سلام علیکم و رحمة الله ". ( اين مسأله در رساله آيةالله بهجت ذكر نشده است .)

1151 - اگر برای جلوگیری از صدای خنده حالش تغییر کند مثلا رنگش سرخ شود ( نمازش صحيح است .)چنانچه از صورت نمازگزار بیرون رود باید نمازش را دوباره بخواند.

1152 - اگر در بین نماز به قدری ساکت بماند که نگویند نماز می خواند نمازش باطل می شود.

1153 - اگر در بین نماز کاری انجام دهد یا مدتی ساکت شود و شک کند که نماز به هم خورده یا نه ، نمازش صحیح است . ( اين مسأله در رساله آيةالله بهجت ذكر نشده است .)

1154 - ( اگر عمدا در نماز چيز كمي بخورد بطوري كه موالات به هم نخورد و ازصورت نمازگزار هم خارج نشود بنابر احتياط واجب نمازش را بايد دو مرتبه بخواند،ولي اگر سهوا باشد بنابر اظهر نماز صحيح است .) احتیاط واجب آن است که در نماز هیچ چیز نخورد و نیاشامد چه موالات نماز به هم بخورد یا نخورد و چه بگویند نماز می خواند یا نگویند.

1155 - اگر در بین نماز غذایی را که لای دندانها مانده فرو ببرد نمازش باطل نمی شود و اگر قند یا شکر و مانند اینها در دهان مانده باشد و در حال نمازکم کم آب شود و فرو رود ( اشكال ندارد.) نمازش اشکال پیدا می کند.

1156 - اگر بعد از نماز شک کند که در بین نماز کاری که نماز را باطل می کندانجام داده یا نه ، نمازش صحیح است .

خدمات تلفن همراه
مراجعه: 182,012,088