احکام شرعی - احکام نماز/ - نماز جماعت/ - احکام جماعت - تطابق با فتوای آیت الله العظمی بهجت

1460 - موقعی که مأموم نیت می کند باید امام را معین نماید، ولی دانستن اسم او لازم نیست ، مثلا اگر نیت کند اقتدا می کنم به امام حاضر نمازش صحیح است .

1461 - مأموم باید غیر از حمد و سوره همه چیز نماز را خودش بخواند ولی اگررکعت اول یا دوم او، رکعت سوم یا چهارم امام باشد باید حمد و سوره را بخواند.

1462 - اگر مأموم در رکعت اول و دوم نماز صبح و مغرب و عشا صدای حمد و سوره امام را بشنود اگر چه کلمات را تشخیص ندهد، باید ( بنابر احتياط...) حمد و سوره را نخواندو اگر صدای امام را نشنود، مستحب است حمد و سوره بخواند ولی باید آهسته بخواند و چنانچه سهوا بلند بخواند اشکال ندارد.

1463 - اگر مأموم بعضی از کلمات حمد و سوره امام را بشنود، ( بايد بنابر احتياط همان قدر از حمد و سوره را نخواند.) احتیاط واجب آن است که حمد و سوره را نخواند.

1464 - اگر مأموم سهوا حمد و سوره بخواند یا خیال کند صدایی را که می شنود صدای امام نیست و حمد و سوره بخواند و بعد بفهمد صدای امام بوده نمازش صحیح است .( اين مسأله در رساله آيةالله بهجت ذكر نشده است .)

1465 - اگر شک کند که صدای امام را می شنود یا نه ، یا صدایی بشنود و نداند صدای امام است یا صدای کس دیگر، می تواند حمد و سوره بخواند. ( اين مسأله در رساله آيةالله بهجت ذكر نشده است .)

1466 - ( حمد و سوره خواندن مأموم در ركعت اول و دوم نماز ظهر و عصر كراهت دارد و مستحب است به جاي آن ذكر بگويد.) مأموم باید در رکعت اول و دوم نماز ظهر و عصر، حمد و سوره نخواند و مستحب است به جای آن ذکر بگوید.

1467 - مأموم نباید تکبیرة الاحرام را پیش از امام بگوید بلکه احتیاط واجب آن است که تا تکبیر امام تمام نشده ، تکبیر نگوید.

1468 - اگر مأموم پیش از امام عمدا هم سلام دهد ( بنا بر اقوي نمازش صحيح است ، ولي احتياط در اين است كه اگر عذري ندارد و مي خواهد قبل از امام سلام دهد، قصد انفراد كند.) نمازش صحیح است .

1469 - اگر مأموم غیر از تکبیرة الاحرام و سلام چیزهای دیگر نماز را پیش ازامام بگوید اشکال ندارد ( ولي مستحب آن است كه پيش از امام نگويد.) ولی اگر آنها را بشنود یا بداند امام چه وقت می گوید،احتیاط مستحب آن است که پیش از امام نگوید.

1470 - مأموم باید غیر از آنچه در نماز خوانده می شود کارهای دیگر آن مانند رکوع و سجود را با امام یا کمی بعد از امام به جا آورد ( ونبايد پيش از امام انجام دهد، و همچنين نبايد زياد از امام عقب بماند به طوري كه مثلا امام از ركوع برخيزد ولي مأموم هنوز به ركوع نرفته باشد، واحتياط در اين است كه با امام هم انجام ندهد، بلكه كمي بعد از امام انجام دهد.ولي اگر پيش از امام مشغول افعال نماز شود يا اينكه از او زياد عقب بماند،چنانچه تكبيرة الاحرام را بعد از امام گفته و جماعت منعقد شده باشد نمازش بنابراقوي صحيح است ولي معصيت كرده است ، و اگر اين مخالفت در نماز زياد واقع شود،مخصوصا اگر در چند ركن انجام بگيرد ممكن است از نماز جماعت خارج شود، ولي اصل نماز صحيح است .) و اگر عمدا پیش از امام یامدتی بعد از امام انجام دهد، معصیت کرده و لی نمازش صحیح است ، اما اگر دردو رکن پشت سر هم از امام جلو یا عقب بیفتد بنابر احتیاط واجب باید نماز راتمام کند و دوباره بخواند، اگر چه بعید نیست نمازش صحیح باشد و فرادی شود.

1471 - اگر سهوا پیش از امام سر از رکوع بردارد، چنانچه امام در رکوع باشدباید به رکوع برگردد و با امام سربردارد و در این صورت زیاد شدن رکوع که رکن است نماز را باطل نمی کند ولی اگر به رکوع برگردد و پیش از آن که به رکوع برسد،امام سر بردارد نمازش باطل است .

1472 - اگر اشتباها سر بردارد و ببیند امام در سجده است باید به سجده برگردد و چنانچه در هر دو سجده این اتفاق بیفتد برای زیاد شدن دو سجده که رکن است نماز باطل نمی شود.

1473 - کسی که اشتباها پیش از امام سر از سجده برداشته هرگاه به سجده برگردد،و هنوز به سجده نرسیده امام سر بردارد، نمازش صحیح است ولی اگر در هر دو سجده این اتفاق بیفتد، نماز باطل است .

1474 - اگر اشتباها سر از رکوع یا سجده بردارد و سهوا یا به خیال اینکه به امام نمی رسد به رکوع یا سجده نرود نمازش صحیح است .

1475 - اگر سر از سجده بردارد و ببیند امام در سجده است چنانچه به خیال این که سجده اول امام است ، به قصد این که با امام سجده کند به سجده رود و بفهمد سجده دوم امام بوده ( سجده دوم او حساب مي شود و اگر به خيال اين كه سجده دوم امام است به سجده رود و بفهمد كه سجده اول امام بوده ، بايد به قصد سجده ، با امام سجده راتمام كند و دوباره با امام به سجده رود.) باید بنابر احتیاط نماز را تمام کند و از سر بخواند و اگر به خیال اینکه سجده دوم است به سجده رود و بفهمد سجده اول امام بوده احتیاط آن است که نماز را فرادی تمام نماید اگر چه می تواند متابعت امام را بکند و به سجده رودو نماز را تمام کند.

1476 - اگر سهوا پیش از امام به رکوع رود و طوری باشد که اگر سر بردارد به مقداری از قرائت امام می رسد، چنانچه سر بردارد و با امام به رکوع رود نمازش صحیح است .

1477 - اگر سهوا پیش از امام به رکوع رود و طوری باشد که اگر برگردد به چیزی از قرائت امام نمی رسد، واجب است سربردارد و با امام نماز را تمام کند ونمازش صحیح است ( و اگر سر برندارد تا امام برسد، بازهم نمازش صحيح است .) اگر چه احوط استحبابی در این صورت اعاده نماز است ، و اگرسربرندارد تا امام برسد نمازش صحیح است .

1478 - اگر سهوا پیش از امام به سجده رود، واجب است که سر برداردو باامام به سجده رود ( و اگر برنداشت ، نمازش صحيح است .) و نمازش صحیح است اگر چه احتیاط استحبابی دراین صورت اعاده نماز است و اگر برنداشت نمازش صحیح است .

1479 - اگر امام در رکعتی که قنوت ندارد اشتباها قنوت بخواند یا در رکعتی که تشهد ندارد اشتباها مشغول خواندن تشهد شود مأموم نباید قنوت و تشهد را بخواندولی نمی تواند پیش از امام به رکوع رود، یا پیش از ایستادن امام بایستد بلکه باید صبر کند تا قنوت و تشهد امام تمام شود و بقیه نماز را با او بخواند.

خدمات تلفن همراه
مراجعه: 182,000,030