دسته بندی موضوعی احکام شرعی - لباس
نرم افزارهای رایگان تلفن همراه
بازی و سرگرمی
قرآن
مفاتیح
نهج البلاغه
صحیفه سجادیه
اوقات شرعی
مسائل شرعی
گنجینه معنوی
آشپزی
مناسبت ها
الحان قرآن
صحیفه نور امام خمینی ره
پنل عضویت
1-آبكشى البسه
پاک شدن فرش و.لباس نجس در آب کر و جاری با فشردن آنها
159 - اگر چیز نجس را بعد از برطرف کردن عین نجاست ، یک مرتبه در آب کر یا جاری فرو برند که آب به تمام جاهای نجس آن برسد، پاک می شود. واحتیاط واجب آن است که فرش و لباس و مانند اینها را طوری فشار یا حرکت دهند که آب داخل آن خارج شود.
لزوم چلاندن فرش و لباس نجس بعداز هر بار شستن
162 - اگر چیزی به غیر بول نجس شود چنانچه بعد از برطرف کردن نجاست یک مرتبه آب روی آن بریزند و از آن جدا شود، پاک می گردد. و نیز اگر در دفعه اولی که آب روی آن می ریزند نجاست آن برطرف شود و بعد از برطرف شدن نجاست هم آب روی آن بیاید پاک می شود، ولی در هر صورت لباس و مانند آن را باید فشار دهند تاغساله آن بیرون آید.
کیفیت آبکشی البسه در تشت
166 - اگر ظاهر برنج و گوشت یا چیزی مانند اینها نجس شده باشد، چنانچه آن را در ظرفی بگذارند و سه مرتبه آب روی آن بریزند و خالی کنند پاک می شودو ظرف آن هم پاک می گردد. ولی اگر بخواهد لباس یا چیزی را که فشار لازم دارد، درظرفی بگذارند و آب بکشند باید در هر مرتبه که آب روی آن می ریزند، آن رافشار دهند و ظرف را کج کنند تا غساله ای که در آن جمع شده بیرون بریزد.
2-آبكشى لباس
کیفیت آبکشی لباس نجسی که در وقت شستن رنگ پس می دهد
167 - لباس نجسی را که به نیل و مانند آن رنگ شده ، اگر در آب کر یا جاری فروبرند و آب پیش از آنکه به واسطه رنگ پارچه مضاف شود به تمام آن برسد، آن لباس پاک می شود. اگر چه موقع فشار دادن ، آب مضاف یا رنگین از آن بیرون آید.
پاک بودن لباس اگر بعد از آبکشی در آن لجن دیده شود
168 - اگر لباسی را در کر یا جاری آب بکشند و بعد مثلا لجن آب در آن ببینند، چنانچه احتمال ندهند که جلوگیری از رسیدن آب کرده ، آن لباس پاک است .
پاک بودن لباس اگر بعد از آبکشی در آن خرده گل یا اشنان دیده شود
169 - اگر بعد از آب کشیدن لباس و مانند آن ، خورده گل یا اشنان در آن دیده شود، در صورتی که بداند که خورده گل یا اشنان با آب شسته شده ، پاک است . ولی اگر آب نجس به باطن گل یا اشنان رسیده باشد، ظاهر گل و اشنان پاک وباطن آنها نجس است .
پاک بودن مقدار آبی که بعد از آبکشی لباس با آب قلیل در لباس باقی می ماند
214 - اگر لباس و مانند آن را با آب قلیل ، آب بکشند و به اندازه معمول فشاردهند تا آبی که روی آن ریخته اند جدا شود، آبی که در آن می ماند پاک است .
3-تر كردن لباس در روزه
کراهت تر کردن لباسی که روزه دار بر تن دارد
1657 - چند چیز برای روزه دار مکروه است و از آن جمله است : دوا ریختن به چشم و سرمه کشیدن در صورتی که مزه یا بوی آن به حلق برسد، انجام دادن هر کاری که مانند خون گرفتن و حمام رفتن باعث ضعف می شود، انفیه کشیدن اگر نداند که به حلق می رسد و اگر بداند به حلق می رسد جایز نیست ، بو کردن گیاههای معطر، نشستن زن در آب ، استعمال شیاف ، تر کردن لباسی که در بدن است ، کشیدن دندان و هرکاری که به واسطه آن از دهان خون بیاید، مسواک کردن به چوب تر، و نیز مکروه است انسان بدون قصد بیرون آمدن منی زن خود را ببوسد یا کاری کند که شهوت خود را به حرکت آورد، و اگر به قصد بیرون آمدن منی باشد، در صورتی که منی بیرون آید، روزه او باطل است .
4-رنگ دادن لباس
کیفیت آبکشی لباس نجسی که در وقت شستن رنگ پس می دهد
167 - لباس نجسی را که به نیل و مانند آن رنگ شده ، اگر در آب کر یا جاری فروبرند و آب پیش از آنکه به واسطه رنگ پارچه مضاف شود به تمام آن برسد، آن لباس پاک می شود. اگر چه موقع فشار دادن ، آب مضاف یا رنگین از آن بیرون آید.
5-سجده بر لباس
لزوم سجده بر لباس در صورتی که چیزی برای سجده نداشته باشد
1084 - اگر چیزی که سجده بر آن صحیح است ندارد یا اگر دارد بواسطه سرما یاگرمای زیاد و مانند اینها نمی تواند بر آن سجده کند باید به لباسش اگر ازکتان یا پنبه است سجده کند و اگر از چیز دیگر است بر همان چیز سجده کندو اگر آن هم نیست باید بر پشت دست و چنانچه آنهم ممکن نباشد به چیز معدنی مانند انگشتر عقیق سجده نماید.
6-لباس نمازگزار
توصیه به استفاده از عطر و مسواک و شانه و لباس پاکیزه برای نماز
727 - در چند مورد مستحب است نمازهایی را که انسان با تیمم خوانده ، دوباره بخواند: اول : آنکه از استعمال آب ترس داشته و عمدا خود را جنب کرده وبا تیمم نماز خوانده است . دوم : آنکه می دانسته یا گمان داشته که آب پیدا نمی کندو عمدا خود را جنب کرده و با تیمم نماز خوانده است . سوم : آنکه تا آخر وقت عمدادر جستجوی آب نرود و با تیمم نماز بخواند و بعد بفهمد که اگر جستجو می کرد، آب پیدا می شد. چهارم : آنکه عمدا نماز را تاخیر انداخته و در آخر وقت با تیمم نمازخوانده است . پنجم : آنکه می دانسته یا گمان داشته که آب پیدا نمی شود و آبی را که داشته ریخته است .
اموری که در لباس نمازگزار باید رعایت شود
789 - زن باید در موقع نماز تمام بدن ، حتی سر و موی خود را بپوشاند. ولی پوشاندن صورت به مقداری که در وضو شسته می شود، و دستها تا مچ ، و پاها تامچ پا لازم نیست . اما برای آنکه یقین کند که مقدار واجب را پوشانده است ، باید مقداری از اطراف صورت و قدری پایین تر از مچ را هم بپوشاند.
باطل بودن نماز مرد در ابریشم خالص یا لباس طلاباف
798 - لباس نمازگزار شش شرط دارد: اول : آنکه پاک باشد. دوم : آنکه مباح باشد. سوم : آنکه از اجزای مردار نباشد. چهارم : آنکه از حیوان حرام گوشت نباشد.پنجم و ششم : آنکه اگر نمازگزار مرد است ، لباس او ابریشم خالص و طلاباف نباشد.و تفصیل اینها در مسایل آینده گفته می شود.
لزوم پاک بودن و مباح بودن لباس نمازگزار
798 - لباس نمازگزار شش شرط دارد: اول : آنکه پاک باشد. دوم : آنکه مباح باشد. سوم : آنکه از اجزای مردار نباشد. چهارم : آنکه از حیوان حرام گوشت نباشد.پنجم و ششم : آنکه اگر نمازگزار مرد است ، لباس او ابریشم خالص و طلاباف نباشد.و تفصیل اینها در مسایل آینده گفته می شود.
بطلان نماز کسیکه عمدا با لباس یا بدن نجس نماز بخواند
799 - لباس نمازگزار باید پاک باشد. و اگر کسی عمدا با بدن یا لباس نجس نماز بخواند، نمازش باطل است .
بطلان نماز اگر نداند که نباید با بدن و لباس نجس نماز خواند
800 - کسی که نمی داند با بدن و لباس نجس نماز باطل است و مقصر درندانستن حکم مسأله باشد، اگر با بدن یا لباس نجس نماز بخواند، نمازش باطل می باشد.
بطلان نماز کسیکه نجاسات را نمی شناسد و با نجس نماز می خواند
801 - اگر به واسطه تقصیر در ندانستن مسأله ، چیز نجسی را نداند نجس است ، مثلا نداند عرق شتر نجاستخوار نجس است و با آن نماز بخواند، نمازش باطل است .
استحباب اعاده نماز اگر بعد از نماز بفهمد بدن یا لباسش نجس بوده است
802 - اگر نداند که بدن یا لباسش نجس است و بعد از نماز بفهمد نجس بوده ، نماز او صحیح است . ولی احتیاط مستحب آن است که اگر وقت دارد دوباره آن نماز را بخواند.
صحت نماز کسیکه نمی داند بدن یا لباسش نجس است و بعد از نماز بفهمد
802 - اگر نداند که بدن یا لباسش نجس است و بعد از نماز بفهمد نجس بوده ، نماز او صحیح است . ولی احتیاط مستحب آن است که اگر وقت دارد دوباره آن نماز را بخواند.
بطلان نماز اگر در بین نماز یادش بیاید که بدن یا لباسش نجس است
803 - اگر فراموش کند که بدن یا لباسش نجس است و در بین نماز یا بعد از آن یادش بیاید، باید نماز را دوباره بخواند، و اگر وقت گذشته قضا نماید.
وظیفه کسیکه در بین نماز بدن یا لباسش نجس شود
804 - کسی که در وسعت وقت مشغول نماز است ، اگر در بین نماز بدن یا لباس او نجس شود و پیش از آن که چیزی از نماز را با نجاست بخواند، ملتفت شودکه نجس شده یا بفهمد بدن یا لباس او نجس است و شک کند که همان وقت نجس شده یا از پیش نجس بوده ، در صورتی که آب کشیدن بدن یا لباس یا عوض کردن لباس یابیرون آوردن آن ، نماز را به هم نمی زند، باید در بین نماز بدن یا لباس را آب بکشد یا لباس را عوض نماید یا اگر چیز دیگری عورت او را پوشانده لباس رابیرون آورد. ولی چنانچه طوری باشد که اگر بدن یا لباس را آب بکشد یا لباس راعوض کند یا بیرون آورد نماز به هم می خورد و اگر لباس را بیرون آورد برهنه می ماند، باید نماز را بشکند و با بدن و لباس پاک نماز بخواند.
وظیفه کسیکه در تنگی وقت نماز می خواند و در بین نماز لباسش نجس می شود
805 - کسی که در تنگی وقت مشغول نماز است ، اگر در بین نماز لباس او نجس شود و پیش از آنکه چیزی از نماز را با نجاست بخواند بفهمد که نجس شده یا بفهمدکه لباس او نجس است و شک کند که همان وقت نجس شده یا از پیش نجس بوده ، درصورتی که آب کشیدن یا عوض کردن یا بیرون آوردن لباس ، نماز را به هم نمی زند ومی تواند لباس را بیرون آورد، باید لباس را آب بکشد یا عوض کند یا اگر چیزدیگری عورت او را پوشانده ، لباس را بیرون آورد و نماز را تمام کند. اما اگر چیزدیگری عورت او را نپوشانده و لباس را هم نمی تواند آب بکشد یا عوض کند، باید لباس را بیرون آورد و به دستوری که برای برهنگان گفته شد، نماز را تمام کند. ولی چنانچه طوری است که اگر لباس را آب بکشد یا عوض کند، نماز به هم می خورد و به واسطه سرما و مانند آن نمی تواند لباس را بیرون آورد، باید با همان حال نماز را تمام کند و نمازش صحیح است .
وظیفه کسیکه در تنگی وقت نماز می خواند و در بین نماز لباسش نجس می شود
806 - کسی که در تنگی وقت مشغول نماز است ، اگر در بین نماز بدن او نجس شود و پیش از آن که چیزی از نماز را با نجاست بخواند، ملتفت شود که نجس شده یا بفهمد بدن او نجس است ، و شک کند که همان وقت نجس شده یا از پیش نجس بوده ، در صورتی که آب کشیدن بدن نماز را به هم نمی زند، باید آب بکشد. واگر نماز را به هم می زند، باید با همان حال نماز را تمام کند و نماز او صحیح است .
صحت نماز کسیکه بعد از نماز بفهمد بدن یا لباسش نجس بوده است هر چند قبل از نماز شک داشته باشد
807 - کسی که در پاک بودن بدن یا لباس خود شک دارد، چنانچه نماز بخواندو بعد از نماز بفهمد که بدن یا لباسش نجس بوده ، نماز او صحیح است .
صحت نماز کسیکه لباس نجس خود را آب می کشد و بعد از نماز می فهمد پاک نشده است
808 - اگر لباس را آب بکشد و یقین کند که پاک شده است و با آن نمازبخواند و بعد از نماز بفهمد پاک نشده ، نمازش صحیح است .
صحت نماز کسیکه یقین دارد خون بدن یا لباسش از خونهای نجس نیست و بعد از نماز بفهمد اشتباه کرده است
809 - اگر خونی در بدن یا لباس خود ببیند و یقین کند که از خونهای نجس نیست ،مثلا یقین کند که خون پشه است ، چنانچه بعداز نماز بفهمد از خونهایی بوده که نمی شود با آن نماز خواند، نماز او صحیح است .
صحت نماز اگر نجس بودن چیزی را فراموش کند و در حال فراموشی با بدن و لباس آلوده به آن نماز بخواند
811 - اگر نجس بودن چیزی را فراموش کند و بدن یا لباسش با رطوبت به آن برسدو در حال فراموشی نماز بخواند و بعد از نماز یادش بیاید، نماز او صحیح است . ولی اگر بدنش با رطوبت به چیزی که نجس بودن آن را فراموش کرده برسد و بدون اینکه خود را آب بکشد غسل کند و نماز بخواند، غسل و نمازش باطل است . و نیز اگرجایی از اعضای وضو با رطوبت به چیزی که نجس بودن آن را فراموش کرده برسد وپیش از آنکه آن جا را آب بکشد وضو بگیرد و نماز بخواند، وضو و نمازش باطل می باشد.
وظیفه کسیکه فقط به اندازه یکی از بدن یا لباسش آب برای آبکشی دارد
812 - کسی که یک لباس دارد، اگر بدن و لباسش نجس شود و به اندازه آب کشیدن یکی از آنها آب داشته باشد، چنانچه بتواند لباسش را بیرون آورد، باید بدن را آب بکشد و نماز را به دستوری که برای برهنگان گفته شد به جا آورد. و اگر به واسطه سرما یا عذر دیگر نتواند لباس را بیرون آورد، در صورتی که نجاست هر دومساوی باشد، مثلا هر دو بول یا خون باشد، یا نجاست بدن شدیدتر باشد، مثلا نجاستش بول باشد که باید دو مرتبه آن را آب کشید، احتیاط واجب آن است که بدن را آب بکشد. و اگر نجاست لباس بیشتر یا شدیدتر باشد، هر کدام از بدن یا لباس رابخواهد، می تواند آب بکشد.
لزوم نماز در هر دو لباسی که یکی از آنها نجس است و نمی دانیم کدام نجس است
814 - کسی که دو لباس دارد، اگر بداند یکی از آنها نجس است و نتواندآنها را آب بکشد و نداند کدام یک آنهاست ، چنانچه وقت دارد باید با هر دولباس نماز بخواند. مثلا اگر می خواهد نماز ظهر و عصر بخواند، باید با هر کدام یک نماز ظهر و یک نماز عصر بخواند. ولی اگر وقت تنگ است ، باید نماز رابه دستوری که برای برهنگان گفته شد، بجا آورد. و به احتیاط واجب آن نماز را بالباس پاک قضا نماید.
بطلان نماز در لباس غصبی هر چند نخ یا تکمه آن غصبی باشد
815 - لباس نمازگزار باید مباح باشد. و کسی که می داند پوشیدن لباس غصبی حرام است ، اگر عمدا در لباس غصبی یا در لباسی که نخ یا دگمه یا چیزدیگر آن غصبی است نماز بخواند، باید آن نماز را با لباس غیر غصبی اعاده نماید.
بطلان نماز در لباس غصبی اگر چه نداند که نماز در لباس غصبی باطل است
816 - کسی که می داند پوشیدن لباس غصبی حرام است ولی نمی داند نماز را باطل می کند، اگر عمدا با لباس غصبی نماز بخواند، باید آن نماز را با لباس غیرغصبی بخواند.
صحت نماز اگر نداند یا فراموش کند که لباسش غصبی است مگر آنکه خودش غصب کرده باشد
817 - اگر نداند یا فراموش کند که لباس او غصبی است و با آن ، نمازبخواند، نمازش صحیح است . ولی اگر خودش آن لباس را غصب کرده باشد وبعدا فراموش کرده و با آن نماز خوانده ، به احتیاط واجب باید آن نماز رااعاده کند.
لزوم خارج کردن لباس غصبی از بدن اگر در وسط نماز متوجه شود
818 - اگر نداند یا فراموش کند که لباس او غصبی است و در بین نماز بفهمد،چنانچه چیز دیگری عورت او را پوشانده است و می تواند فورا یا بدون اینکه موالات یعنی پی در پی بودن نماز بهم بخورد لباس غصبی را بیرون آورد، باید آن را بیرون آورد و نمازش صحیح است . و اگر چیز دیگری عورت او را نپوشانده یانمی تواند لباس غصبی را فورا بیرون آورد یا اگر بیرون آورد پی در پی بودن نماز به هم می خورد، در صورتی که به تعداد یک رکعت هم وقت داشته باشد، باید نماز رابشکند و با لباس غیر غصبی نماز بخواند. و اگر به این مقدار وقت ندارد، باید درحال نماز لباس را بیرون آورد و به دستور نماز برهنگان ، نماز را تمام نماید.
صحت نماز اگر از روی ناچاری لباس غصبی بپوشد
819 - اگر کسی برای حفظ جانش با لباس غصبی نماز بخواند، یا مثلا برای اینکه دزد لباس غصبی را نبرد با آن نماز بخواند، نمازش صحیح است .
بطلان نماز در لباسی که با پول خمس یا زکات نداده خریده باشد
820 - اگر با عین پولی که خمس یا زکات آن را نداده لباس بخرد، نماز خواندن در آن لباس باطل است . و همچنین است اگر به ذمه بخرد و درموقع معامله قصدش این باشد که از پولی که خمس یا زکاتش را نداده بدهد.
بطلان نماز در لباسی که نسیه خریده و قصد کرده از پولی که خمس یا زکاتش را نداده، بها آنرا بپردازد
820 - اگر با عین پولی که خمس یا زکات آن را نداده لباس بخرد، نماز خواندن در آن لباس باطل است . و همچنین است اگر به ذمه بخرد و درموقع معامله قصدش این باشد که از پولی که خمس یا زکاتش را نداده بدهد.
لزوم اعاده نمازی که در اجزا مرداری که خون جهنده نداشته است ، خوانده باشد
821 - لباس نمازگزار باید از اجزای حیوان مرده ای که خون جهنده دارد، یعنی حیوانی که اگر رگش را ببرند، خون از آن جستن می کند، نباشد. بلکه اگر ازحیوان مرده ای که مانند ماهی ، خون جهنده ندارد لباس تهیه کند، احتیاطواجب آن است که با آن نماز نخواند.
صحت نماز در اجزا بی روح مردار حلا گوشت مثل مو و پشم آن
823 - اگر چیزی از مردار حلال گوشت مانند مو و پشم که روح ندارد همراه نمازگزارباشد یا با لباسی که از آنها تهیه کرده اند نماز بخواند، نمازش صحیح است .
بطلان نماز در اجزا حیوان رام گوشت حتی موی آن
824 - لباس نمازگزار باید از حیوان حرام گوشت نباشد. و اگر مویی ازآن هم همراه نمازگزار باشد نماز او باطل است .
بطلان نماز اگر لباس نمازگزار آلوده به آب دهان یا بینی حیوان حرام گوشت باشد
825 - اگر آب دهان یا بینی یا رطوبت دیگری از حیوان حرام گوشت مانند گربه بربدن یا لباس نمازگزار باشد، چنانچه تر باشد، نماز باطل و اگر خشک شده و عین آن برطرف شده باشد، نماز صحیح است .
مانع نبودن مروارید و موم و عسل اگر به لباس نمازگزار باشد
826 - اگر مو و عرق و آب دهان کسی بر بدن یا لباس نمازگزار باشد، اشکال ندارد. و همچنین است اگر مروارید و موم و عسل همراه او باشد.
مانع نبودن مو و عرق و آب دهان انسان اگر به لباس نمازگزار باشد
826 - اگر مو و عرق و آب دهان کسی بر بدن یا لباس نمازگزار باشد، اشکال ندارد. و همچنین است اگر مروارید و موم و عسل همراه او باشد.
جواز نماز خواندن در لباسی که انسان شک دارد که از حیوان حلال گوشت است یا از حیوان حرام گوشت
827 - اگر شک داشته باشد که لباسی از حیوان حلال گوشت است یا حرام گوشت ،چه در داخله تهیه شده باشد چه در خارجه ، نماز با آن خواندن مانعی ندارد.
صحت نماز با تکمه ای که معلوم نیست از حیوان حلال گوشت است یا حرام گوشت
828 - اگر انسان احتمال دهد تکمه صدفی و مانند آن از حیوان است ، نمازخواندن با آن مانعی ندارد. و اگر بداند صدف است و احتمال بدهد صدف گوشت نداشته باشد، نماز خواندن با آن مانع ندارد.
نماز در لباسی که احتمال می دهد تکمه اش از آن صدف باشد و یا بداند از صدف است ولی احتمال بدهد صدف گوشت نداشته باشد
828 - اگر انسان احتمال دهد تکمه صدفی و مانند آن از حیوان است ، نمازخواندن با آن مانعی ندارد. و اگر بداند صدف است و احتمال بدهد صدف گوشت نداشته باشد، نماز خواندن با آن مانع ندارد.
صحت نماز در لباسی که از پوست سنجاب و خز ساخته شده است
829 - با پوست سنجاب و خز نماز خواندن اشکال ندارد.
حکم نماز در لباسی که نمی داند یا فراموش کرده است که از حیوان حرام گوشت تهیه شده
830 - اگر با لباسی که نمی داند که از حیوان حرام گوشت است نماز بخواند،نمازش صحیح است . ولی اگر فراموش کرده باشد، بنابر احتیاط واجب باید آن نماز را دوباره بخواند.
بطلان نماز مرد با لباس طلاباف
831 - پوشیدن لباس طلاباف برای مرد حرام و نماز با آن باطل است . ولی برای زن در نماز و غیر نماز اشکال ندارد.
صحت نماز اگر نداند یا فراموش کند که انگشتر یا لباس او از طلاست
833 - اگر مردی نداند یا فراموش کند که انگشتری یا لباسش از طلا است و با آن نماز بخواند، نمازش صحیح است .
بطلان نماز مردان در ابریشم خالص
834 - لباس مرد نمازگزار باید ابریشم خالص نباشد و در غیر نماز هم پوشیدن آن برای مرد حرام است . و در چیزی که نماز در آن تمام نمی شود، مانند بند شلوار وعرقچین نیز به احتیاط واجب نباید از حریر خالص باشد.
صحت نماز مردی که در جیبش دستمال ابریشمی قرار داده است
837 - دستمال ابریشمی و مانند آن اگر در جیب مرد باشد، اشکال ندارد، و نماز راباطل نمی کند.
جایز بودن پوشیدن لباس ابریشمی برای زنان در نماز و غیر آن
838 - پوشیدن لباس ابریشمی برای زن در نماز و غیر نماز اشکال ندارد.
جواز پوشیدن لباس غصبی ، ابریشمی ، طلابافت و از جنس مردار در حالت ناچاری
839 - پوشیدن لباس غصبی و ابریشمی خالص و طلاباف و لباسی که از مردارتهیه شده ، در حال ناچاری مانعی ندارد. و نیز کسی که ناچار است لباس بپوشد ولباس دیگری غیر از اینها ندارد و تا آخر وقت هم ، ناچاری او از بین نمی رود،می تواند با این لباسها نماز بخواند.
لزوم نماز خواندن بطور برهنه اگر غیر از لباس غصبی و مردار لباس دیگری ندارد
840 - اگر غیراز لباس غصبی و لباسی که از مردار تهیه شده لباس دیگری ندارد و ناچار نیست لباس بپوشد، باید به دستوری که برای برهنگان گفته شدنماز بخواند.
لزوم نماز خواندن بطور برهنه اگر غیر از لباسی که از حیوان حرام گوشت تهیه شده لباس دیگری ندارد
841 - اگر غیراز لباسی که از حیوان حرام گوشت تهیه شده لباس دیگری ندارد چنانچه در پوشیدن لباس ناچار باشد می تواند با همان لباس نماز بخواندو اگر ناچار نباشد باید به دستوری که برای برهنگان گفته شد نماز را بجا آورد، و بنابر احتیاط واجب یک نماز دیگر هم با همان لباس بخواند.
لزوم نماز خواندن بطور برهنه اگر مرد غیر از لباس ابریشم خالص و طلا بافت لباس دیگری نداشته باشد
842 - اگر مرد غیراز لباس ابریشمی خالص یا طلاباف لباس دیگری نداشته باشد چنانچه در پوشیدن لباس ناچار نباشد باید به دستوری که برای برهنگان گفته شدنماز بخواند.
صحت نمازی که با لباس شهرت خوانده شود
845 - بنابر احتیاط واجب باید انسان از پوشیدن لباس شهرت که پارچه یا رنگ یا دوخت آن برای کسی که می خواهد آن را بپوشاند معمول نیست ، خودداری کند. ولی اگر با آن لباس نماز بخواند، اشکال ندارد.
صحت نماز زن در لباس مردان و صحت نماز مرد در لباس زنان
846 - احتیاط واجب آن است که مرد لباس زنانه ، و زن لباس مردانه نپوشد. ولی اگر با آن نماز بخواند، اشکال ندارد.
پوشش قرار ندادن لحاف یا تشکی که از ابریشم خالص یا حیوان حرام گوشت است اگر برهنه باشد و ناچار باشد خوابیده نماز بخواند
847 - کسی که باید خوابیده نماز بخواند، اگر برهنه باشد و لحاف یاتشک او نجس یا ابریشم خالص یا از اجزای حیوان حرام گوشت باشد، احتیاط واجب آن است که در نماز، خود را با آنها نپوشاند.
لزوم پوشش قرار ندادن لحاف یا تشک نجس اگر برهنه باشد و ناچار باشد خوابیده نماز بخواند
847 - کسی که باید خوابیده نماز بخواند، اگر برهنه باشد و لحاف یاتشک او نجس یا ابریشم خالص یا از اجزای حیوان حرام گوشت باشد، احتیاط واجب آن است که در نماز، خود را با آنها نپوشاند.
صحت نماز اگر بدن یا لباس نمازگزار به خون زخم یا جراحت یا دمل آلوده باشد
848 - در سه صورت که تفصیل آنها بعدا گفته می شود، اگر بدن یا لباس نمازگزارنجس باشد، نماز او صحیح است : اول : آنکه به واسطه زخم یا جراحت یا دملی که دربدن او است ، لباس یا بدنش به خون آلوده شده باشد. دوم : آنکه بدن یا لباس او به مقدار کمتر از درهم که تقریبا به اندازه یک اشرفی می شود، به خون آلوده باشد. سوم : آنکه ناچار باشد با بدن یا لباس نجس نماز بخواند. و در دو صورت اگر فقط لباس نمازگزار نجس باشد، نماز او صحیح است : اول : آنکه لباسهای کوچک او مانند جوراب و عرقچین نجس باشد. دوم : آنکه لباس زنی که پرستار بچه است ،نجس شده باشد. و احکام این پنج صورت مفصلا در مسائل بعد گفته می شود.
صحت نماز اگر بدن یا لباس نمازگزار به مقدار کمتر از یک اشرفی به خون آلوده باشد
848 - در سه صورت که تفصیل آنها بعدا گفته می شود، اگر بدن یا لباس نمازگزارنجس باشد، نماز او صحیح است : اول : آنکه به واسطه زخم یا جراحت یا دملی که دربدن او است ، لباس یا بدنش به خون آلوده شده باشد. دوم : آنکه بدن یا لباس او به مقدار کمتر از درهم که تقریبا به اندازه یک اشرفی می شود، به خون آلوده باشد. سوم : آنکه ناچار باشد با بدن یا لباس نجس نماز بخواند. و در دو صورت اگر فقط لباس نمازگزار نجس باشد، نماز او صحیح است : اول : آنکه لباسهای کوچک او مانند جوراب و عرقچین نجس باشد. دوم : آنکه لباس زنی که پرستار بچه است ،نجس شده باشد. و احکام این پنج صورت مفصلا در مسائل بعد گفته می شود.
صحت نماز اگر لباسهای کوچک مانند جوراب و عرقچین نجس باشد
848 - در سه صورت که تفصیل آنها بعدا گفته می شود، اگر بدن یا لباس نمازگزارنجس باشد، نماز او صحیح است : اول : آنکه به واسطه زخم یا جراحت یا دملی که دربدن او است ، لباس یا بدنش به خون آلوده شده باشد. دوم : آنکه بدن یا لباس او به مقدار کمتر از درهم که تقریبا به اندازه یک اشرفی می شود، به خون آلوده باشد. سوم : آنکه ناچار باشد با بدن یا لباس نجس نماز بخواند. و در دو صورت اگر فقط لباس نمازگزار نجس باشد، نماز او صحیح است : اول : آنکه لباسهای کوچک او مانند جوراب و عرقچین نجس باشد. دوم : آنکه لباس زنی که پرستار بچه است ،نجس شده باشد. و احکام این پنج صورت مفصلا در مسائل بعد گفته می شود.
صحت نماز اگر ناچار باشد با لباس نجس نماز بخواند
848 - در سه صورت که تفصیل آنها بعدا گفته می شود، اگر بدن یا لباس نمازگزارنجس باشد، نماز او صحیح است : اول : آنکه به واسطه زخم یا جراحت یا دملی که دربدن او است ، لباس یا بدنش به خون آلوده شده باشد. دوم : آنکه بدن یا لباس او به مقدار کمتر از درهم که تقریبا به اندازه یک اشرفی می شود، به خون آلوده باشد. سوم : آنکه ناچار باشد با بدن یا لباس نجس نماز بخواند. و در دو صورت اگر فقط لباس نمازگزار نجس باشد، نماز او صحیح است : اول : آنکه لباسهای کوچک او مانند جوراب و عرقچین نجس باشد. دوم : آنکه لباس زنی که پرستار بچه است ،نجس شده باشد. و احکام این پنج صورت مفصلا در مسائل بعد گفته می شود.
صحت نماز پرستار بچه هر چند لباسش نجس باشد
848 - در سه صورت که تفصیل آنها بعدا گفته می شود، اگر بدن یا لباس نمازگزارنجس باشد، نماز او صحیح است : اول : آنکه به واسطه زخم یا جراحت یا دملی که دربدن او است ، لباس یا بدنش به خون آلوده شده باشد. دوم : آنکه بدن یا لباس او به مقدار کمتر از درهم که تقریبا به اندازه یک اشرفی می شود، به خون آلوده باشد. سوم : آنکه ناچار باشد با بدن یا لباس نجس نماز بخواند. و در دو صورت اگر فقط لباس نمازگزار نجس باشد، نماز او صحیح است : اول : آنکه لباسهای کوچک او مانند جوراب و عرقچین نجس باشد. دوم : آنکه لباس زنی که پرستار بچه است ،نجس شده باشد. و احکام این پنج صورت مفصلا در مسائل بعد گفته می شود.
صحت نماز با خون زخم و جراحت اگر آبکشی بدن یا لباس زحمت داشته باشد
849 - اگر در بدن یا لباس نمازگزار خون زخم یا جراحت یا دمل باشد، چنانچه طوری است که آب کشیدن بدن یا لباس یا عوض کردن لباس برای بیشتر مردم یا برای خصوص او سخت است ، تا وقتی که زخم یا جراحت یا دمل خوب نشده است ،می تواند با آن خون نماز بخواند. و همچنین است اگر چرکی که با خون بیرون آمده یا دوایی که روی زخم گذاشته اند و نجس شده ، در بدن یا لباس او باشد.
ممنوعیت نماز اگر زخم یا جراحت بیش از معمول اطراف را آلوده کرده باشد
851 - اگر جایی از بدن یا لباس که با زخم فاصله دارد به رطوبت زخم نجس شود،جایز نیست با آن نماز بخواند. ولی اگر مقداری از بدن یا لباس که معمولا به رطوبت زخم آلوده می شود، به رطوبت آن نجس شود، نماز خواندن با آن مانعی ندارد.
جواز نماز خواندن با خون بواسیر
852 - اگر از توی دهان و بینی و مانند اینهاست خونی به بدن یا لباس برسد احتیاط واجب آن است که با آن نماز نخواند ولی با خون بواسیرمیشود نماز خواند اگر چه دانه هایش در داخل باشد.
ممنوعیت نماز اگر که از توی دهان و بینی و مانند آنها خونی به بدن و لباس برسد
852 - اگر از توی دهان و بینی و مانند اینهاست خونی به بدن یا لباس برسد احتیاط واجب آن است که با آن نماز نخواند ولی با خون بواسیرمیشود نماز خواند اگر چه دانه هایش در داخل باشد.
جواز نماز گزاردن با خونی که نمی داند مربوط به زخم بدن اوست یا خون دیگر
853 - کسی که بدنش زخم است اگر در بدن یا لباس خود خونی ببیند و ندانداز زخم است یا خون دیگر با آن نماز خواندن مانعی ندارد.
لزوم شستن بدن و لباس از خون زخم و جراحت پس از بهبودی آن
854 - اگر چند زخم در بدن باشد و به طوری نزدیک هم باشند که یک زخم حساب شود، تا وقتی همه خوب نشده اند، نماز خواندن با خون آنها اشکال ندارد. ولی اگر به قدری از هم دور باشند که هر کدام یک زخم حساب شود، هر کدام که خوب شد، بایدبرای نماز بدن و لباس را از خون آن ، آب بکشد.
بطلان نماز در خون حیض یا نفاس یا استحاضه هر چند بسیار کم باشد
855 - اگر سر سوزنی خون حیض یا نفاس در بدن یا لباس نمازگزارباشد، نماز او باطل است ، و بنابر احتیاط واجب باید خون استحاضه در بدن یا لباس نمازگزار نباشد. ولی خونهای دیگر مثل خون بدن انسان یا خون حیوان حلال گوشت ، وخون سگ و خوک و کافر و مردار و حیوان حرام گوشت ، اگر چه در چند جای بدن ولباس باشد، در صورتی که روی هم کمتر از درهم باشد (که تقریبا به اندازه یک اشرفی می شود) نماز خواندن با آن اشکال ندارد. ولی احتیاط مستحب آن است که ازخون سگ و کافر و مردار و حیوان حرام گوشت ، اجتناب کند.
جواز نماز در خون سگ و خوک و کافر اگر چه کمتر از اشرفی باشد
855 - اگر سر سوزنی خون حیض یا نفاس در بدن یا لباس نمازگزارباشد، نماز او باطل است ، و بنابر احتیاط واجب باید خون استحاضه در بدن یا لباس نمازگزار نباشد. ولی خونهای دیگر مثل خون بدن انسان یا خون حیوان حلال گوشت ، وخون سگ و خوک و کافر و مردار و حیوان حرام گوشت ، اگر چه در چند جای بدن ولباس باشد، در صورتی که روی هم کمتر از درهم باشد (که تقریبا به اندازه یک اشرفی می شود) نماز خواندن با آن اشکال ندارد. ولی احتیاط مستحب آن است که ازخون سگ و کافر و مردار و حیوان حرام گوشت ، اجتناب کند.
جواز نماز در خون مردار یا حیوان حرام گوشت اگر چه کمتر از اشرفی باشد
855 - اگر سر سوزنی خون حیض یا نفاس در بدن یا لباس نمازگزارباشد، نماز او باطل است ، و بنابر احتیاط واجب باید خون استحاضه در بدن یا لباس نمازگزار نباشد. ولی خونهای دیگر مثل خون بدن انسان یا خون حیوان حلال گوشت ، وخون سگ و خوک و کافر و مردار و حیوان حرام گوشت ، اگر چه در چند جای بدن ولباس باشد، در صورتی که روی هم کمتر از درهم باشد (که تقریبا به اندازه یک اشرفی می شود) نماز خواندن با آن اشکال ندارد. ولی احتیاط مستحب آن است که ازخون سگ و کافر و مردار و حیوان حرام گوشت ، اجتناب کند.
صحت نماز اگر مجموع لکه های پراکنده خون کمتر از مقدار اشرفی باشد
855 - اگر سر سوزنی خون حیض یا نفاس در بدن یا لباس نمازگزارباشد، نماز او باطل است ، و بنابر احتیاط واجب باید خون استحاضه در بدن یا لباس نمازگزار نباشد. ولی خونهای دیگر مثل خون بدن انسان یا خون حیوان حلال گوشت ، وخون سگ و خوک و کافر و مردار و حیوان حرام گوشت ، اگر چه در چند جای بدن ولباس باشد، در صورتی که روی هم کمتر از درهم باشد (که تقریبا به اندازه یک اشرفی می شود) نماز خواندن با آن اشکال ندارد. ولی احتیاط مستحب آن است که ازخون سگ و کافر و مردار و حیوان حرام گوشت ، اجتناب کند.
یک خون به حساب آمدن دو طرف خونی لباس بی آستر
856 - خونی که به لباس بی آستر بریزد و به پشت آن برسد، یک خون حساب می شود. ولی اگر پشت آن ، جدا خونی شود، بنابر احتیاط واجب باید هر کدام را جداحساب نمود. پس اگر خونی که در پشت و روی لباس است ، روی هم کمتر ازدرهم باشد نماز با آن صحیح ، و اگر بیشتر باشد، نماز با آن نماز باطل است .
جدا به حساب آمدن خون آستر اگر آستر لباس هم به خون آلوده شود
857 - اگر خون روی لباسی که آستر دارد بریزد و به آستر آن برسد، و یا به آستر بریزد و روی لباس خونی شود، باید هر کدام را جدا حساب نمود. پس اگرخون روی لباس و آستر کمتر از درهم باشد، نماز با آن صحیح ، و اگر بیشتر باشد،نماز با آن باطل است .
ممنوعیت نماز با خون کمتر از درهم اگر رطوبتی به آن خون برسد
858 - اگر خون بدن یا لباس کمتر از درهم باشد و رطوبتی به آن برسد، درصورتی که خون و رطوبتی که به آن رسیده ، به اندازه درهم یا بیشتر شود و اطراف را آلوده کند، نماز با آن باطل است . بلکه اگر رطوبت و خون به اندازه درهم نشودو اطراف را هم آلوده نکند، نمازخواندن با آن اشکال دارد. ولی اگر رطوبت مخلوط به خون شود و از بین برود، نماز صحیح است .
ممنوعیت نماز با بدن یا لباسی که خونی نیست ولی بر اثر تماس با خون نجس شده است هر چند مقدار نجس کمتر از درهم باشد
859 - اگر بدن یا لباس خونی نشود ولی به واسطه رسیدن به خون نجس شود، اگرچه مقداری که نجس شده کمتر از درهم باشد، نمی شود با آن ، نماز خواند.
ممنوعیت نماز در خون کمتر از درهم اگر نجاست دیگر روی خون بریزد
860 - اگر خونی که در بدن یا لباس است ، کمتر از درهم باشد و نجاست دیگری به آن برسد، مثلا یک قطره بول روی آن بریزد، نماز خواندن با آن جایز نیست .
صحت نماز اگر لباسهای کوچک مثل جوراب و کلاه نجس شده باشد
861 - اگر لباسهای کوچک نمازگزار مثل عرقچین و جوراب که نمی شود با آنها عورت را پوشانده نجس باشد، چنانچه از مردار و حیوان حرام گوشت درست نشده باشد، نماز با آنها صحیح است . و نیز اگر با انگشتری نجس نماز بخواند، اشکال ندارد.
اختصاص حکم پرستار بچه به زن پرستار نه مرد پرستار
863 - زنی که پرستار بچه است و بیشتر از یک لباس ندارد هرگاه شبانه روزی یک مرتبه لباس خود را آب بکشد اگرچه تا روز دیگر لباسش به بول بچه نجس شود می تواند با آن لباس نماز بخواند ولی احتیاط واجب آن است که لباس خود را در شبانه روز یک مرتبه برای اولین نمازی که لباسش پیش از آن نجس شده آب بکشد و نیز اگر بیشتر از یک لباس دارد ولی ناچار است که همه آنها رابپوشد چنانچه شبانه روزی یک مرتبه به دستوری که گفته شده همه آنها را آب بکشد کافی است .
کافی بودن یکبار آبکشی در شبانه روز برای زنیکه پرستار بچه است و بیش از یک لباس ندارد
863 - زنی که پرستار بچه است و بیشتر از یک لباس ندارد هرگاه شبانه روزی یک مرتبه لباس خود را آب بکشد اگرچه تا روز دیگر لباسش به بول بچه نجس شود می تواند با آن لباس نماز بخواند ولی احتیاط واجب آن است که لباس خود را در شبانه روز یک مرتبه برای اولین نمازی که لباسش پیش از آن نجس شده آب بکشد و نیز اگر بیشتر از یک لباس دارد ولی ناچار است که همه آنها رابپوشد چنانچه شبانه روزی یک مرتبه به دستوری که گفته شده همه آنها را آب بکشد کافی است .
استحباب نماز خواندن با عبا
864 - چند چیز در لباس نمازگزار مستحب است که از آن جمله است : عمامه با تحت الحنک ، پوشیدن عبا و لباس سفید و پاکیزه ترین لباسها، و استعمال بوی خوش ، و دست کردن انگشتری عقیق .
استحباب نماز خواندن با عمامه و تحت الحنک
864 - چند چیز در لباس نمازگزار مستحب است که از آن جمله است : عمامه با تحت الحنک ، پوشیدن عبا و لباس سفید و پاکیزه ترین لباسها، و استعمال بوی خوش ، و دست کردن انگشتری عقیق .
استحباب نماز خواندن با لباس سفید
864 - چند چیز در لباس نمازگزار مستحب است که از آن جمله است : عمامه با تحت الحنک ، پوشیدن عبا و لباس سفید و پاکیزه ترین لباسها، و استعمال بوی خوش ، و دست کردن انگشتری عقیق .
استحباب نماز خواندن با لباس معطر
864 - چند چیز در لباس نمازگزار مستحب است که از آن جمله است : عمامه با تحت الحنک ، پوشیدن عبا و لباس سفید و پاکیزه ترین لباسها، و استعمال بوی خوش ، و دست کردن انگشتری عقیق .
استحباب نماز خواندن در پاکیزه ترین لباسها
864 - چند چیز در لباس نمازگزار مستحب است که از آن جمله است : عمامه با تحت الحنک ، پوشیدن عبا و لباس سفید و پاکیزه ترین لباسها، و استعمال بوی خوش ، و دست کردن انگشتری عقیق .
کراهت باز بودن تکمه های لباس در نماز
865 - چند چیز در لباس نمازگزار مکروه است ، و از آن جمله است : پوشیدن لباس سیاه و چرک و تنگ ، و لباس شرابخوار، و لباس کسی که از نجاست پرهیزنمی کند، و لباسی که نقش صورت دارد. و نیز باز بودن تکمه های لباس و دست کردن انگشتری که نقش صورت دارد، مکروه می باشد.
کراهت پوشیدن لباس شرابخوار در نماز
865 - چند چیز در لباس نمازگزار مکروه است ، و از آن جمله است : پوشیدن لباس سیاه و چرک و تنگ ، و لباس شرابخوار، و لباس کسی که از نجاست پرهیزنمی کند، و لباسی که نقش صورت دارد. و نیز باز بودن تکمه های لباس و دست کردن انگشتری که نقش صورت دارد، مکروه می باشد.
کراهت پوشیدن لباس کسیکه از نجاست پرهیز نمی کند
865 - چند چیز در لباس نمازگزار مکروه است ، و از آن جمله است : پوشیدن لباس سیاه و چرک و تنگ ، و لباس شرابخوار، و لباس کسی که از نجاست پرهیزنمی کند، و لباسی که نقش صورت دارد. و نیز باز بودن تکمه های لباس و دست کردن انگشتری که نقش صورت دارد، مکروه می باشد.
کراهت لباس سیاه و چرک و تنگ در نماز
865 - چند چیز در لباس نمازگزار مکروه است ، و از آن جمله است : پوشیدن لباس سیاه و چرک و تنگ ، و لباس شرابخوار، و لباس کسی که از نجاست پرهیزنمی کند، و لباسی که نقش صورت دارد. و نیز باز بودن تکمه های لباس و دست کردن انگشتری که نقش صورت دارد، مکروه می باشد.
7-لباس ابريشم
باطل بودن نماز مرد در ابریشم خالص یا لباس طلاباف
798 - لباس نمازگزار شش شرط دارد: اول : آنکه پاک باشد. دوم : آنکه مباح باشد. سوم : آنکه از اجزای مردار نباشد. چهارم : آنکه از حیوان حرام گوشت نباشد.پنجم و ششم : آنکه اگر نمازگزار مرد است ، لباس او ابریشم خالص و طلاباف نباشد.و تفصیل اینها در مسایل آینده گفته می شود.
حرام بودن لباس ابریشم خالص برای مردان
834 - لباس مرد نمازگزار باید ابریشم خالص نباشد و در غیر نماز هم پوشیدن آن برای مرد حرام است . و در چیزی که نماز در آن تمام نمی شود، مانند بند شلوار وعرقچین نیز به احتیاط واجب نباید از حریر خالص باشد.
ممنوعیت پوشیدن لباسی که حتی مقداری از آستر آن ابریشم خالص است برای مردان
835 - اگر آستر تمام لباس یا آستر مقداری از آن ابریشم خالص باشد، پوشیدن آن برای مرد حرام و نماز در آن باطل است .
جایز بودن پوشیدن لباسی که نمی داند از ابریشم خالص است یا چیز دیگر
836 - لباسی را که نمی داند از ابریشم خالص است یا چیز دیگر، پوشیدن آن اشکال ندارد، و نماز با آن صحیح است .
8-لباس حرام
ممنوعیت لباس زنانه برای مردان و لباس مردانه برای زنان
746 - اگر یقین کند وقت داخل شده و مشغول نماز شود و در بین نماز شک کند که وقت داخل شده یا نه ، نماز او باطل است . ولی اگر در بین نماز یقین داشته باشد که وقت شده و شک کند که آنچه از نماز خوانده در وقت بوده یا نه ، نمازش صحیح است .
لزوم ترک لباسی که معمول نیست و موجب توهین یا شهرت انسان می شود
845 - بنابر احتیاط واجب باید انسان از پوشیدن لباس شهرت که پارچه یا رنگ یا دوخت آن برای کسی که می خواهد آن را بپوشاند معمول نیست ، خودداری کند. ولی اگر با آن لباس نماز بخواند، اشکال ندارد.
9-لباس زنانه
ممنوعیت لباس زنانه برای مردان و لباس مردانه برای زنان
746 - اگر یقین کند وقت داخل شده و مشغول نماز شود و در بین نماز شک کند که وقت داخل شده یا نه ، نماز او باطل است . ولی اگر در بین نماز یقین داشته باشد که وقت شده و شک کند که آنچه از نماز خوانده در وقت بوده یا نه ، نمازش صحیح است .
صحت نماز زن در لباس مردان و صحت نماز مرد در لباس زنان
846 - احتیاط واجب آن است که مرد لباس زنانه ، و زن لباس مردانه نپوشد. ولی اگر با آن نماز بخواند، اشکال ندارد.
10-لباس سفيد
استحباب نماز خواندن با لباس سفید
864 - چند چیز در لباس نمازگزار مستحب است که از آن جمله است : عمامه با تحت الحنک ، پوشیدن عبا و لباس سفید و پاکیزه ترین لباسها، و استعمال بوی خوش ، و دست کردن انگشتری عقیق .
11-لباس شهرت
صحت نمازی که با لباس شهرت خوانده شود
845 - بنابر احتیاط واجب باید انسان از پوشیدن لباس شهرت که پارچه یا رنگ یا دوخت آن برای کسی که می خواهد آن را بپوشاند معمول نیست ، خودداری کند. ولی اگر با آن لباس نماز بخواند، اشکال ندارد.
لزوم ترک لباسی که معمول نیست و موجب توهین یا شهرت انسان می شود
845 - بنابر احتیاط واجب باید انسان از پوشیدن لباس شهرت که پارچه یا رنگ یا دوخت آن برای کسی که می خواهد آن را بپوشاند معمول نیست ، خودداری کند. ولی اگر با آن لباس نماز بخواند، اشکال ندارد.
12-لباس طلا
باطل بودن نماز مرد در ابریشم خالص یا لباس طلاباف
798 - لباس نمازگزار شش شرط دارد: اول : آنکه پاک باشد. دوم : آنکه مباح باشد. سوم : آنکه از اجزای مردار نباشد. چهارم : آنکه از حیوان حرام گوشت نباشد.پنجم و ششم : آنکه اگر نمازگزار مرد است ، لباس او ابریشم خالص و طلاباف نباشد.و تفصیل اینها در مسایل آینده گفته می شود.
13-لباس طلاباف
بطلان نماز مرد با لباس طلا باف
831 - پوشیدن لباس طلاباف برای مرد حرام و نماز با آن باطل است . ولی برای زن در نماز و غیر نماز اشکال ندارد.
ممنوعیت لباس طلا باف برای مردان در هر حال و جایز بودن آن برای زنان
831 - پوشیدن لباس طلاباف برای مرد حرام و نماز با آن باطل است . ولی برای زن در نماز و غیر نماز اشکال ندارد.
14-لباس غصبى
لزوم خارج کردن لباس غصبی از بدن اگر در وسط نماز متوجه شود
818 - اگر نداند یا فراموش کند که لباس او غصبی است و در بین نماز بفهمد،چنانچه چیز دیگری عورت او را پوشانده است و می تواند فورا یا بدون اینکه موالات یعنی پی در پی بودن نماز بهم بخورد لباس غصبی را بیرون آورد، باید آن را بیرون آورد و نمازش صحیح است . و اگر چیز دیگری عورت او را نپوشانده یانمی تواند لباس غصبی را فورا بیرون آورد یا اگر بیرون آورد پی در پی بودن نماز به هم می خورد، در صورتی که به تعداد یک رکعت هم وقت داشته باشد، باید نماز رابشکند و با لباس غیر غصبی نماز بخواند. و اگر به این مقدار وقت ندارد، باید درحال نماز لباس را بیرون آورد و به دستور نماز برهنگان ، نماز را تمام نماید.
15-لباس مردانه
ممنوعیت لباس زنانه برای مردان و لباس مردانه برای زنان
746 - اگر یقین کند وقت داخل شده و مشغول نماز شود و در بین نماز شک کند که وقت داخل شده یا نه ، نماز او باطل است . ولی اگر در بین نماز یقین داشته باشد که وقت شده و شک کند که آنچه از نماز خوانده در وقت بوده یا نه ، نمازش صحیح است .
صحت نماز زن در لباس مردان و صحت نماز مرد در لباس زنان
846 - احتیاط واجب آن است که مرد لباس زنانه ، و زن لباس مردانه نپوشد. ولی اگر با آن نماز بخواند، اشکال ندارد.
16-لباس مسجد
استحباب پوشیدن لباس پاکیزه و قیمتی برای رفتن به مسجد
912 - تمیز کردن مسجد و روشن کردن چراغ آن مستحب است . و کسی که می خواهد مسجدبرود، مستحب است خود را خوشبو کند و لباس پاکیزه و قیمتی بپوشد و ته کفش خود را وارسی کند که نجاستی به آن نباشد. و موقع داخل شدن به مسجد اول پای راست و موقع بیرون آمدن اول پای چپ را بگذارد. همچنین مستحب است از همه زودتربه مسجد آید و از همه دیرتر از مسجد بیرون رود.
17-لباسهاى زن
ملک مرد بودن لباسهائی که برای زن می گیرد
2779 - لباسی که مرد برای پوشیدن زن خود گرفته اگر چه زن آن را پوشیده باشد، بعد از مردن شوهر، جزو مال شوهر است .
سخنرانی درباره حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف از سایت پی سی دانلود با عنوان آهنگ حیدر از علی فانی - 7.77 مگابایت (جدید)
مراثی (نوحه) توسط حاج محمود کریمی بمناسبت محرم الحرام درباره امام حسین علیه السلام از سایت تبیان با عنوان گلدی محرم زینب نوایه گلدی/ فارسی- آذرری
ادعیه (دعاخوانی) توسط استاد سید قاسم موسوی قهار درباره دعای عهد از سایت شهید آوینی با عنوان دعای عهد
تلاوت توسط استاد علی حسن سویسی از سایت الکعبه با عنوان قصار السور الختام
مناجات توسط حاج منصور ارضی بمناسبت رمضان المبارک درباره راز و نیاز با خدا از سایت شهید آوینی با عنوان مناجات ماه مبارک رمضان - شب چهارم سال 91
مدایح (به شادی ) توسط حاج روح الله بهمنی بمناسبت ذی القعده درباره امام رضا علیه السلام از سایت شهید آوینی با عنوان تا که بر گنبد تو دیده ام از دور افتاد (سال 91، مدیحه سرایی)
اذان توسط استاد مرحوم رحیم موذن زاده از سایت شهید آوینی با عنوان گلبانگ اذان
ترتیل توسط شیخ أحمد الحواشی درباره 111 - تبت از سایت mp3quran.net با عنوان قرآن کریم سوره تبت - حفص از عاصم
ندبه انتظار توسط حاج سید مهدی میرداماد بمناسبت رجب المرجب درباره حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف از سایت راسخون با عنوان سید مهدی میر داماد - سال 1395 - شهادت امام هادی علیه السلام - آفتابا بس که پیدایی نمی دانم کجایی (مناجات)
درس حوزوی توسط آیت الله العظمی جوادی آملی درباره 1 - حمد از سایت راسخون با عنوان سوره ی حمد آیات 1 تا 7 -2
کتاب صوتی توسط حجت الاسلام و المسلمین علی ملکی از سایت پی سی دانلود با عنوان ترجمه شنیداری قرآن کریم - ویژه جوانان و نوجوانان - علی ملکی - سوره الحجر
کلیپ سخنان توسط حجت الاسلام و المسلمین پناهیان بمناسبت محرم الحرام درباره دین از سایت راسخون با عنوان کلیپی زیبا درمورد محبت امام حسین ع به ما
در باره ما
|
تماس با ما
|
نظرخواهی
|
سایت جایگزین
خدمات تلفن همراه
مر
ا
جعه: 181,842,103