دسته بندی موضوعی احکام شرعی - طلا
نرم افزارهای رایگان تلفن همراه
بازی و سرگرمی
قرآن
مفاتیح
نهج البلاغه
صحیفه سجادیه
اوقات شرعی
مسائل شرعی
گنجینه معنوی
آشپزی
مناسبت ها
الحان قرآن
صحیفه نور امام خمینی ره
پنل عضویت
1-تزئين به طلا
حرمت آراستن مسجد به طلا
908 - بنابر احتیاط واجب مسجد را به طلا نباید زینت نمایند. و همچنین نباید صورت چیزهایی که مثل انسان و حیوان روح دارد در مسجد نقش کنند، و نقاشی چیزهایی که روح ندارد مثل گل و بوته ، مکروه است .
2-چنگال طلا
جواز استعمال بادگیر قلیان و غلاف شمشیر و قاب قرآن و کارد و چنگالی که از طلا و نقره بسازند
233 - استعمال بادگیر قلیان و غلاف شمشیر و کارد و قاب قرآن ، اگر ازطلا یا نقره باشد، اشکال ندارد. و همچنین عطردان و سرمه دان و مثل اینها.
3-زكات طلا
اعتبار مثقال صیرفی در نصاب اول طلا و هر مثقال دیگر در نصاب های بعد
1896 - طلا دو نصاب دارد: نصاب اول آن بیست مثقال شرعی است که هر مثقال آن 18 نخود است ، پس وقتی طلا به بیست مثقال شرعی که پانزده مثقال معمولی است برسداگر شرایط دیگر را هم که گفته شد داشته باشد، انسان باید چهل یک آن را که نه نخود می شود از بابت زکات بدهد و اگر به این مقدار نرسد زکات آن واجب نیست . ونصاب دوم آن چهار مثقال شرعی است که سه مثقال معمول می شود یعنی اگر سه مثقال به پانزده مثقال اضافه شود، باید زکات تمام 18 مثقال را از قرار چهل یک بدهد واگر کمتر از سه مثقال اضافه شود، فقط باید زکات 15 مثقال آن را بدهد و زیادی آن زکات ندارد، و همچنین است هر چه بالا رود، یعنی اگر سه مثقال اضافه شود بایدزکات تمام آنها را بدهد و اگر کمتر اضافه شود، مقداری که اضافه شده زکات ندارد.
لزوم پرداخت یک چهلم از طلای بالغ بر مثقال صیرفی یا ... یا ... یا ... مثقال یا
1896 - طلا دو نصاب دارد: نصاب اول آن بیست مثقال شرعی است که هر مثقال آن 18 نخود است ، پس وقتی طلا به بیست مثقال شرعی که پانزده مثقال معمولی است برسداگر شرایط دیگر را هم که گفته شد داشته باشد، انسان باید چهل یک آن را که نه نخود می شود از بابت زکات بدهد و اگر به این مقدار نرسد زکات آن واجب نیست . ونصاب دوم آن چهار مثقال شرعی است که سه مثقال معمول می شود یعنی اگر سه مثقال به پانزده مثقال اضافه شود، باید زکات تمام 18 مثقال را از قرار چهل یک بدهد واگر کمتر از سه مثقال اضافه شود، فقط باید زکات 15 مثقال آن را بدهد و زیادی آن زکات ندارد، و همچنین است هر چه بالا رود، یعنی اگر سه مثقال اضافه شود بایدزکات تمام آنها را بدهد و اگر کمتر اضافه شود، مقداری که اضافه شده زکات ندارد.
حکم زکات در طلا و نقره مسکوک زینتی زن
1900 - طلا و نقره سکه داری که زنها برای زینت به کار می برند، زکات ندارداگرچه رواج باشد.
عدم وجوب زکات در طلا و نقره غیر بالغ بر حد نصاب
1901 - کسی که طلا و نقره دارد، اگر هیچ کدام آنها به اندازه نصاب اول نباشد،مثلا 104 مثقال نقره و 14 مثقال طلا داشته باشد، زکات بر او واجب نیست .
اشتراط وجوب زکات طلا و نقره بر بلوغ بر حد نصاب در مدت یازده ماه
1902 - چنان که سابقا گفته شد، زکات طلا و نقره در صورتی واجب می شود که انسان یازده ماه مالک مقدار نصاب باشد، و اگر در بین یازده ماه طلا و نقره اواز نصاب اول کمتر شود، زکات بر او واجب نیست .
عدم وجوب زکات طلا و نقره در صورت تعویض یا تغییر
1903 - اگر در بین یازده ماه طلا و نقره ای را که دارد با طلا یا نقره یا چیز دیگرعوض نماید، یا آنها را آب کند، زکات بر او واجب نیست ، ولی اگر برای فراراز دادن زکات این کارها را بکند، احتیاط مستحب آن است که زکات را بدهد.
لزوم پرداخت زکات طلا و نقره در ماه دوازدهم و ضمان آن
1904 - اگر در ماه دوازدهم پول طلا و نقره را آب کند، باید زکات آنها را بدهد،و چنانچه به واسطه آب کردن وزن یا قیمت آنها کم شود، باید زکاتی را که پیش از آب کردن بر او واجب بوده بدهد.
حکم پرداخت زکات طلا و نقره ای که خوب و بد دارد
1905 - اگر طلا و نقره ای که دارد خوب و بد داشته باشد، می تواند زکات هرکدام از خوب و بد را از خود آن بدهد، ولی بهتر است زکات همه آنها را ازطلا و نقره خوب بدهد.
حکم زکات طلا و نقره ای که بیش از معمول فلز دیگر دارد
1906 - طلا و نقره ای که بیشتر از اندازه معمولی فلز دیگر دارد، اگر خالص آن به اندازه نصاب که مقدار آن گفته شد برسد، انسان باید زکات آن را بدهد، وچنانچه شک دارد که خالص آن به اندازه نصاب هست یا نه ، زکات آن واجب نیست .
حکم پرداخت زکات از طلا و نقره ای که بیش از معمول فلز دیگر دارد
1907 - اگر طلا و نقره ای که دارد به مقدار معمول فلز دیگر با آن مخلوط باشد، نمی تواند زکات آن را از طلا و نقره ای بدهد که بیشتر از معمول فلز دیگر دارد، ولی اگر به قدری بدهد که یقین کند طلا و نقره خالصی که در آن هست به اندازه زکاتی می باشد که بر او واجب است ، اشکال ندارد.
لزوم پرداخت زکات طلا و نقره در هر سال مادامی که از نصاب بالاتر است
1998 - اگر کسی موقع غروب شب عید فطر، دیوانه یا بیهوش باشد زکات فطره بر او واجب نیست .
اشتراط وجوب زکات طلا و نقره به سکه رائج بودن
1999 - اگر پیش از غروب بچه بالغ شود، یا دیوانه عاقل گردد، یا فقیر غنی شود، در صورتی که شرایط واجب شدن فطره را دارا باشد، باید زکات فطره را بدهد.
4-سرمه دان طلا
جواز استعمال عطردان و سرمه دان طلا و نقره
233 - استعمال بادگیر قلیان و غلاف شمشیر و کارد و قاب قرآن ، اگر ازطلا یا نقره باشد، اشکال ندارد. و همچنین عطردان و سرمه دان و مثل اینها.
5-سلف طلا
عدم جواز معامله سلف در طلا و نقره به همجنس خود
2111 - اگر پول طلا و نقره را سلف بفروشد و عوض آن را پول طلا و نقره بگیرد معامله باطل است ، ولی اگر جنسی را سلف بفروشد و عوض آن را جنس دیگر یا پول بگیرد معامله صحیح است ، و احتیاط مستحب آن است در عوض جنسی که می فروشد پول بگیرد و جنس دیگر نگیرد.
6-ظرف طلا
جواز نگهداری ظرف طلا و نقره نه به قصد استعمال
226 - خوردن و آشامیدن از ظرف طلا و نقره و استعمال آنها حرام است . ولی استعمال آنها در زینت اتاق حرام نیست . و نگاه داشتن نیز حرام نمی باشد.
حرام بودن خوردن و آشامیدن از ظرف طلا و نقره
226 - خوردن و آشامیدن از ظرف طلا و نقره و استعمال آنها حرام است . ولی استعمال آنها در زینت اتاق حرام نیست . و نگاه داشتن نیز حرام نمی باشد.
ممنوعیت استعمال ظرف طلا و نقره
226 - خوردن و آشامیدن از ظرف طلا و نقره و استعمال آنها حرام است . ولی استعمال آنها در زینت اتاق حرام نیست . و نگاه داشتن نیز حرام نمی باشد.
عدم حرمت ساختن ظرف طلا و نقره و اجرت آن
227 - ساختن ظرف طلا و نقره و مزدی که برای آن می گیرند، حرام نیست .
عدم حرمت خرید و فروش ظرف طلا و نقره و عوضی که فروشنده می گیرد
228 - خرید و فروش ظرف طلا و نقره و پول عوضی هم که فروشنده می گیرد، حرام نیست .
حرام بودن استعمال گیره استکان که از طلا و نقره می سازند اگر ظرف به حساب آید
229 - گیره استکان که از طلا یا نقره می سازند اگر بعد از برداشتن استکان ،ظرف به آن گفته شود، استعمال آن چه به تنهایی و چه با استکان حرام است . واگر ظرف به آن گفته نشود، استعمال آن مانعی ندارد.
جایز بودن استعمال ظروفی که روی آنها را آب طلا یا آب نقره داده اند
230 - استعمال ظرفی که روی آن را آب طلا یا آب نقره داده اند، اشکال ندارد.
جایز بودن استعمال ظرفی که از آلیاژ طلا و نقره درست شده است
231 - اگر فلزی را با طلا یا نقره مخلوط کنند و ظرف بسازند، چنانچه مقدارآن فلز به قدری زیاد باشد که ظرف طلا یا نقره به آن ظرف نگویند، استعمال آن مانعی ندارد.
جواز ریختن محتوای ظرف طلا و نقره در ظرف دیگر و استفاده از آن
232 - اگر انسان غذایی را که در ظرف طلا یا نقره است در ظرف دیگر بریزد،این استعمال جایز است . ولی اگر بخواهد از ظرف دوم غذا بخورد و خالی کردن ظرف برای آن نباشد که غذا خوردن از ظرف طلا یا نقره جایز نیست ، این استعمال حرام می باشد.
جواز استعمال بادگیر قلیان و غلاف شمشیر و قاب قرآن و کارد و چنگالی که از طلا و نقره بسازند
233 - استعمال بادگیر قلیان و غلاف شمشیر و کارد و قاب قرآن ، اگر ازطلا یا نقره باشد، اشکال ندارد. و همچنین عطردان و سرمه دان و مثل اینها.
جواز استعمال ظرف طلا و نقره حتی در وضو و غسل در حال ناچاری و تقیه
234 - استعمال ظرف طلا یا نقره در حال ناچاری اشکال ندارد، و برای وضوو غسل هم در حال تقیه می شود ظرف طلا و نقره را استعمال کرد، بلکه گاهی واجب است .
جواز استعمال ظرفی که معلوم نیست از طلا یا نقره است یا چیز دیگر
235 - استعمال ظرفی که معلوم نیست از طلا یا نقره است یا از چیز دیگر، اشکال ندارد.
وجوب تیمم در صورتی که آب وضو در ظرف غصبی یا طلا و نقره باشد
273 - اگر آب وضو در ظرف غصبی است و غیر از آن آب دیگری ندارد بایدتیمم کند و چنانچه با آن آب وضو بگیرد باطل است و اگر آب مباح دیگری داردچنانچه در آن ظرف غصبی ، وضوی ارتماسی بگیرد و یا با آن ظرف ، آب به صورت ودستها بریزد وضویش باطل است ولی اگر با کف دست آب از آن ظرف بردارد و به صورت و دستها بریزد وضویش صحیح است اگر چه از جهت تصرف در ظرف غصبی فعل حرام ، مرتکب شده است و وضوی او از ظرف طلا و نقره به احتیاط واجب مثل وضوی از ظرف غصبی است .
7-عاريه طلا
ضمان گیرنده در عاریه طلا و نقره
2349 - اگر در نگهداری چیزی که عاریه کرده کوتاهی نکند و در استفاده از آن هم زیاده روی ننماید واتفاقا آن چیز تلف شود ضامن نیست ولی چنانچه شرط کنند که اگرتلف شود عاریه کننده ضامن باشد یا چیزی را که عاریه کرده طلا و نقره باشد،باید عوض آن را بدهد.
حکم عاریه طلا و نقره با شرط عدم ضمان
2350 - اگر طلا و نقره را عاریه نماید و شرط کند که اگر تلف شود ضامن نباشد، چنانچه تلف شود ضامن نیست .
8-عاريه ظرف طلا
حکم عاریه دادن ظرف طلا و نقره
2354 - اگر ظرف طلا و نقره را برای زینت اطاق عاریه بدهند اشکال ندارد،ولی اگر برای استفاده حرام بدهند باطل است .
9-عطردان طلا
جواز استعمال عطردان و سرمه دان طلا و نقره
233 - استعمال بادگیر قلیان و غلاف شمشیر و کارد و قاب قرآن ، اگر ازطلا یا نقره باشد، اشکال ندارد. و همچنین عطردان و سرمه دان و مثل اینها.
10-كارد طلا
جواز استعمال بادگیر قلیان و غلاف شمشیر و قاب قرآن و کارد و چنگالی که از طلا و نقره بسازند
233 - استعمال بادگیر قلیان و غلاف شمشیر و کارد و قاب قرآن ، اگر ازطلا یا نقره باشد، اشکال ندارد. و همچنین عطردان و سرمه دان و مثل اینها.
11-گنج طلا
نصاب گنج طلا و گنج نقره و گنج غیر طلا و نقره
1808 - نصاب گنج 105 مثقال نقره یا 15 مثقال طلا است ، یعنی اگر قیمت چیزی را که از گنج به دست می آورد، بعد از کم کردن مخارجی که برای آن کرده به 105 مثقال نقره یا 15 مثقال طلا برسد، باید خمس آن را بدهد.
12-لباس طلا
باطل بودن نماز مرد در ابریشم خالص یا لباس طلاباف
798 - لباس نمازگزار شش شرط دارد: اول : آنکه پاک باشد. دوم : آنکه مباح باشد. سوم : آنکه از اجزای مردار نباشد. چهارم : آنکه از حیوان حرام گوشت نباشد.پنجم و ششم : آنکه اگر نمازگزار مرد است ، لباس او ابریشم خالص و طلاباف نباشد.و تفصیل اینها در مسایل آینده گفته می شود.
13-معامله طلا
حرمت معامله طلا به طلا و نقره به نقره در صورت عدم تساوی
2119 - اگر طلا را به طلا، یا نقره را به نقره بفروشد، سکه دار باشند یا بی سکه ، درصورتی که وزن یکی از آنها زیادتر از دیگری باشد معامله حرام و باطل است .
جواز معامله طلا به نقره و نقره به طلا در صورت عدم تساوی
2120 - اگر طلا را به نقره ، یا نقره را به طلا بفروشد، معامله صحیح است و لازم نیست وزن آنها مساوی باشد.
عدم صحت معامله طلا و نقره در صورت تحویل ندادن فی المجلس
2121 - اگر طلا یا نقره را به طلا یا نقره بفروشند باید فروشنده و خریدار پیش از آنکه از یکدیگر جدا شوند جنس و عوض آن را به یکدیگر تحویل دهند، و اگر هیچ مقدار از چیزی را که قرار گذاشته اند، تحویل ندهند معامله باطل است .
بطلان معامله طلا به خاک طلای معدن و همچنین نقره
2123 - اگر مقداری خاک نقره معدن را به همان مقدار نقره خالص ، و یامقداری خاک طلای معدن را به همان مقدار طلای خالص بفروشند معامله باطل است ، ولی فروختن خاک نقره به طلا، و خاک طلا به نقره به هر صورت اشکال ندارد.
جواز معامله خاک طلای معدن به نقره و بالعکس
2123 - اگر مقداری خاک نقره معدن را به همان مقدار نقره خالص ، و یامقداری خاک طلای معدن را به همان مقدار طلای خالص بفروشند معامله باطل است ، ولی فروختن خاک نقره به طلا، و خاک طلا به نقره به هر صورت اشکال ندارد.
14-نصاب طلا
اعتبار مثقال صیرفی در نصاب اول طلا و هر مثقال دیگر در نصابهای بعد
1896 - طلا دو نصاب دارد: نصاب اول آن بیست مثقال شرعی است که هر مثقال آن 18 نخود است ، پس وقتی طلا به بیست مثقال شرعی که پانزده مثقال معمولی است برسداگر شرایط دیگر را هم که گفته شد داشته باشد، انسان باید چهل یک آن را که نه نخود می شود از بابت زکات بدهد و اگر به این مقدار نرسد زکات آن واجب نیست . ونصاب دوم آن چهار مثقال شرعی است که سه مثقال معمول می شود یعنی اگر سه مثقال به پانزده مثقال اضافه شود، باید زکات تمام 18 مثقال را از قرار چهل یک بدهد واگر کمتر از سه مثقال اضافه شود، فقط باید زکات 15 مثقال آن را بدهد و زیادی آن زکات ندارد، و همچنین است هر چه بالا رود، یعنی اگر سه مثقال اضافه شود بایدزکات تمام آنها را بدهد و اگر کمتر اضافه شود، مقداری که اضافه شده زکات ندارد.
لزوم پرداخت یک چهلم از طلای بالغ بر مثقال صیرفی یا یا یا مثقال یا
1896 - طلا دو نصاب دارد: نصاب اول آن بیست مثقال شرعی است که هر مثقال آن 18 نخود است ، پس وقتی طلا به بیست مثقال شرعی که پانزده مثقال معمولی است برسداگر شرایط دیگر را هم که گفته شد داشته باشد، انسان باید چهل یک آن را که نه نخود می شود از بابت زکات بدهد و اگر به این مقدار نرسد زکات آن واجب نیست . ونصاب دوم آن چهار مثقال شرعی است که سه مثقال معمول می شود یعنی اگر سه مثقال به پانزده مثقال اضافه شود، باید زکات تمام 18 مثقال را از قرار چهل یک بدهد واگر کمتر از سه مثقال اضافه شود، فقط باید زکات 15 مثقال آن را بدهد و زیادی آن زکات ندارد، و همچنین است هر چه بالا رود، یعنی اگر سه مثقال اضافه شود بایدزکات تمام آنها را بدهد و اگر کمتر اضافه شود، مقداری که اضافه شده زکات ندارد.
لزوم پرداخت یک چهلم از طلای بالغ بر مثقال صیرفی یا مثقال
1896 - طلا دو نصاب دارد: نصاب اول آن بیست مثقال شرعی است که هر مثقال آن 18 نخود است ، پس وقتی طلا به بیست مثقال شرعی که پانزده مثقال معمولی است برسداگر شرایط دیگر را هم که گفته شد داشته باشد، انسان باید چهل یک آن را که نه نخود می شود از بابت زکات بدهد و اگر به این مقدار نرسد زکات آن واجب نیست . ونصاب دوم آن چهار مثقال شرعی است که سه مثقال معمول می شود یعنی اگر سه مثقال به پانزده مثقال اضافه شود، باید زکات تمام 18 مثقال را از قرار چهل یک بدهد واگر کمتر از سه مثقال اضافه شود، فقط باید زکات 15 مثقال آن را بدهد و زیادی آن زکات ندارد، و همچنین است هر چه بالا رود، یعنی اگر سه مثقال اضافه شود بایدزکات تمام آنها را بدهد و اگر کمتر اضافه شود، مقداری که اضافه شده زکات ندارد.
15-نماز در طلا
صحت نماز اگر نداند یا فراموش کند که انگشتر یا لباس او از طلاست
833 - اگر مردی نداند یا فراموش کند که انگشتری یا لباسش از طلا است و با آن نماز بخواند، نمازش صحیح است .
جواز پوشیدن لباس غصبی، ابریشمی، طلابافت و از جنس مردار در حالت ناچاری
839 - پوشیدن لباس غصبی و ابریشمی خالص و طلاباف و لباسی که از مردارتهیه شده ، در حال ناچاری مانعی ندارد. و نیز کسی که ناچار است لباس بپوشد ولباس دیگری غیر از اینها ندارد و تا آخر وقت هم ، ناچاری او از بین نمی رود،می تواند با این لباسها نماز بخواند.
لزوم نماز خواندن بطور برهنه اگر مرد غیر از لباس ابریشم خالص و طلابافت لباس دیگری نداشته باشد
842 - اگر مرد غیراز لباس ابریشمی خالص یا طلاباف لباس دیگری نداشته باشد چنانچه در پوشیدن لباس ناچار نباشد باید به دستوری که برای برهنگان گفته شدنماز بخواند.
سخنرانی توسط آیت الله خوشوقت درباره دین از سایت راسخون با عنوان تقوا / شرح خطبه 198 نهج البلاغه
مراثی (نوحه) توسط حاج مهدی مختاری بمناسبت محرم الحرام از سایت راسخون با عنوان وداع با شهدای غواص - حدیثی نوشتن با خط نور - مدح امیرالمومنین - 1394/05/15
ادعیه (دعاخوانی) توسط اباذر حلواجی درباره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از سایت شهید آوینی با عنوان زیارت حضرت زهرا سلام الله علیها
تلاوت توسط استاد سید متولی عبد العال درباره 21 - انبیاء از سایت الکعبه با عنوان الأنبیاء و الضحى حفل المولد النبوى
مناجات توسط حاج عبدالرضا هلالی بمناسبت رمضان المبارک درباره راز و نیاز با خدا از سایت تبیان با عنوان ای ذکر رحمت
مدایح (به شادی ) توسط حاج روح الله بهمنی بمناسبت رجب المرجب درباره حضرت علی اصغر ع از سایت تبیان با عنوان سرباز دشت کربلا
اذان توسط استاد مرحوم رحیم موذن زاده از سایت تبیان با عنوان گلبانگ اذان
ترتیل توسط شیخ طارق عبدالغنی دعوب درباره 106 - قریش از سایت mp3quran.net با عنوان قرآن کریم سوره قریش - حفص از عاصم
ندبه انتظار توسط حاج میثم مطیعی بمناسبت محرم الحرام درباره حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف از سایت شهید آوینی با عنوان واحد: امام زمان یابن زهرا، به داد زمین و زمان رس
کتاب صوتی توسط حجت الاسلام و المسلمین علی ملکی از سایت پی سی دانلود با عنوان ترجمه شنیداری قرآن کریم - ویژه جوانان و نوجوانان - علی ملکی - سوره الحجر
درس حوزوی توسط آیت الله العظمی مظاهری درباره دین از سایت راسخون با عنوان اگر مضمون عنه به امر ضامن دین را داد کند
کلیپ سخنان توسط حجت الاسلام و المسلمین پناهیان بمناسبت محرم الحرام درباره دین از سایت راسخون با عنوان کلیپی زیبا درمورد محبت امام حسین ع به ما
در باره ما
|
تماس با ما
|
نظرخواهی
|
سایت جایگزین
خدمات تلفن همراه
مر
ا
جعه: 181,826,688