دسته بندی موضوعی احکام شرعی - طلاق
نرم افزارهای رایگان تلفن همراه
بازی و سرگرمی
قرآن
مفاتیح
نهج البلاغه
صحیفه سجادیه
اوقات شرعی
مسائل شرعی
گنجینه معنوی
آشپزی
مناسبت ها
الحان قرآن
صحیفه نور امام خمینی ره
پنل عضویت
1-آميزش قبل از طلاق
لزوم انتظار کشیدن برای پاکی دیگر اگر در پاکی نزدیکی کند و بخواهد طلاق دهد
2504 - اگر با عیالش که از خون حیض و نفاس پاک است ، نزدیکی کند و بخواهدطلاقش دهد، باید صبر کند تا دوباره حیض ببیند و پاک شود، ولی زنی را که نه سالش تمام نشده ، یا آبستن است ، اگر بعد از نزدیکی طلاق دهند، اشکال ندارد،و همچنین است اگر یائسه باشد، یعنی اگر سیده است بیشتر از شصت و اگر سیده نیست بیشتر از پنجاه سال داشته باشد.
صحت طلاق در پاکی اگر در همان نزدیکی کند و بهدا معلوم شود آبستن بوده است
2505 - هرگاه با زنی که از خون حیض و نفاس پاک است ، نزدیکی کند و در همان پاکی طلاقش دهد، اگر بعد معلوم شود که موقع طلاق آبستن بوده ، اشکال ندارد.
حکم طلاق مردی که در پاکی با زنش نزدیکی کرده است و سفر کرده است
2506 - اگر با زنی که از خون حیض و نفاس پاک است نزدیکی کند و مسافرت نماید، چنانچه بخواهد در سفر طلاقش دهد، باید به قدری که زن معمولا بعد از آن پاکی ، خون می بیند و دوباره پاک می شود، صبر کند.
2-رجوع پس از سه طلاق
بیان شرائط شوهر کردن پس از سه طلاق برای رجوع زن به شوهر سابقش
2527 - اگر زنی را دوبار طلاق دهد و به او رجوع کند، یا دو بار او را طلاق دهد وبعد از هر طلاق عقدش کند، بعد از طلاق سوم ، آن زن بر او حرام است ، ولی اگربعد از طلاق سوم به دیگری شوهر کند، با چهار شرط به شوهر اول حلال می شود، یعنی می تواند آن زن را دوباره عقد نماید: اول : آنکه عقد شوهر دوم همیشگی باشد و اگرمثلا یک ماهه یا یک ساله او را صیغه کند، بعد از آن که از او جدا شد، شوهر اول نمی تواند او را عقد کند. دوم : شوهر دوم بالغ باشد و با او نزدیکی و دخول کند، و بنابر احتیاط واجب باید انزال شود. سوم : شوهر دوم طلاقش دهد یا بمیرد.چهارم : عده طلاق یا عده وفات شوهر دوم تمام شود.
3-رجوع در طلاق
جواز رجوع مرد به زن در طلاق رجعی قولا یا فعلا
2524 - در طلاق رجعی مرد به دو قسم می تواند به زن خود رجوع کند : اول : حرفی بزند که معنایش این باشد که او را دوباره زن خود قرار داده است . دوم : کاری کند که از آن بفهمد رجوع کرده است .
عدم حاجت شاهد یا اخبار برای رجوع مرد در زمان عده طلاق رجعی
2525 - برای رجوع کردن لازم نیست مرد شاهد بگیرد، یا به زن خبر دهد، بلکه اگربدون این که کسی بفهمد بگوید: به زنم رجوع کردم ، صحیح است .
بقا حق رجوع مرد در طلاق رجعی با وجود مصالحه و اخذ مال از زن
2526 - مردی که زن خود را طلاق رجعی داده اگر مالی از او بگیرد و با او صلح کندکه دیگر به او رجوع نکند حق رجوع از بین نمی رود.
انتفا حق رجوع مرد در طلاق سوم زن
2527 - اگر زنی را دوبار طلاق دهد و به او رجوع کند، یا دو بار او را طلاق دهد وبعد از هر طلاق عقدش کند، بعد از طلاق سوم ، آن زن بر او حرام است ، ولی اگربعد از طلاق سوم به دیگری شوهر کند، با چهار شرط به شوهر اول حلال می شود، یعنی می تواند آن زن را دوباره عقد نماید: اول : آنکه عقد شوهر دوم همیشگی باشد و اگرمثلا یک ماهه یا یک ساله او را صیغه کند، بعد از آن که از او جدا شد، شوهر اول نمی تواند او را عقد کند. دوم : شوهر دوم بالغ باشد و با او نزدیکی و دخول کند، و بنابر احتیاط واجب باید انزال شود. سوم : شوهر دوم طلاقش دهد یا بمیرد.چهارم : عده طلاق یا عده وفات شوهر دوم تمام شود.
جواز رجوع مرد در طلاق خلع و مبارات به رجوع زن در مالش
2534 - اگر زن در بین عده طلاق خلع یا مبارات از بخشش خود برگردد شوهرمی تواند رجوع کند و بدون عقد دوباره او را زن خود قرار دهد.
4-زن در طلاق رجعى
حرمت بیرون کردن زن از خانه در زمان عده طلاق رجعی
2523 - کسی که زنش را طلاق رجعی داده ، حرام است او را از خانه ای که موقع طلاق درآن خانه بوده بیرون کند، ولی در بعضی از مواقع در کتابهای مفصل گفته شده ، بیرون کردن او اشکال ندارد، و نیز حرام است زن برای کارهای غیر لازم از آن خانه بیرون رود.
5-زنا در عده طلاق
جواز ازدواج با زنی که در عده طلاق بائن یا متعه یا وفات زنا کند
2398 - اگر با زنی که در عده طلاق رجعی است زنا کند آن زن بر او حرام می شود و اگر با زنی که در عده متعه ، یا طلاق بائن ، یا عده وفات است زنا کند، بعدا می تواند او را عقد نماید، اگر چه احتیاط مستحب آن است که با اوازدواج نکند و معنای طلاق رجعی و طلاق بائن و عده متعه و عده وفات در احکام طلاق گفته خواهد شد.
حرمت زنی که در عده طلاق رجعی با او زنا کند
2398 - اگر با زنی که در عده طلاق رجعی است زنا کند آن زن بر او حرام می شود و اگر با زنی که در عده متعه ، یا طلاق بائن ، یا عده وفات است زنا کند، بعدا می تواند او را عقد نماید، اگر چه احتیاط مستحب آن است که با اوازدواج نکند و معنای طلاق رجعی و طلاق بائن و عده متعه و عده وفات در احکام طلاق گفته خواهد شد.
6-سه بار طلاق
حرمت زنی که شوهرش او را سه بار طلاق دهد
2411 - زنی را که سه مرتبه طلاق داده اند بر شوهرش حرام می شود، ولی اگر باشرایطی که در کتاب طلاق گفته می شود با مرد دیگری ازدواج کند، شوهر اول می تواند دوباره او را برای خود عقد نماید.
7-شرائط طلاق
لزوم عقل و بلوغ و اختیار و قصد مرد برای طلاق در صحت طلاق
2498 - مردی که زن خود را طلاق می دهد، باید عاقل و بنابر احتیاط واجب بالغ باشد و به اختیار خود طلاق دهد و اگر او را مجبور کنند که زنش را طلاق دهد طلاق باطل است و نیز باید قصد طلاق داشته باشد، پس اگر صیغه طلاق را به شوخی بگویدصحیح نیست .
لزوم طهارت زن از حیض و نفاس و عدم نزدیکی در پاکی در صحت طلاق زن
2499 - زن باید در وقت طلاق از خون حیض و نفاس پاک باشد و شوهرش در آن پاکی یا در حال نفاس یا حیض که پیش از این پاکی بوده با او نزدیکی نکرده باشد،و تفصیل این دو شرط در مسایل آینده گفته می شود.
لزوم مراعات پاکی زن اگر مرد بخواهد غیابی طلاق دهد
2502 - کسی که می داند زنش در حال حیض یا نفاس است ، اگر غایب شود مثلامسافرت کند و بخواهد او را طلاق دهد، باید تا مدتی که معمولا زنها از حیض یانفاس پاک می شوند، صبر کند.
حکم طلاق مردی که در پاکی با زنش نزدیکی کرده است و سفر کرده است
2506 - اگر با زنی که از خون حیض و نفاس پاک است نزدیکی کند و مسافرت نماید، چنانچه بخواهد در سفر طلاقش دهد، باید به قدری که زن معمولا بعد از آن پاکی ، خون می بیند و دوباره پاک می شود، صبر کند.
لزوم عربی خواندن صیغه طلاق در حضور دو مرد عادل
2508 - طلاق باید به صیغه عربی صحیح خوانده شود و دو مرد عادل آن رابشنوند و اگر خود شوهر بخواهد صیغه طلاق را بخواند و اسم زن او مثلا فاطمه باشد،باید بگوید: "زوجتی فاطمة طالق " زن من فاطمه رها است ، و اگر دیگری را وکیل کند،َن وکیل باید بگوید: "زوجة موکلی فاطمة طالق ".
8-شرايط طلاق
لزوم انتطار کشیدن برای پاکی دیگر اگر در پاکی نزدیکی کند و بخواهد طلاق دهد
2504 - اگر با عیالش که از خون حیض و نفاس پاک است ، نزدیکی کند و بخواهدطلاقش دهد، باید صبر کند تا دوباره حیض ببیند و پاک شود، ولی زنی را که نه سالش تمام نشده ، یا آبستن است ، اگر بعد از نزدیکی طلاق دهند، اشکال ندارد،و همچنین است اگر یائسه باشد، یعنی اگر سیده است بیشتر از شصت و اگر سیده نیست بیشتر از پنجاه سال داشته باشد.
9-طلاق آبستن
صحت طلاق در پاکی اگر در همان پاکی نزدیکی کند و بعدا معلوم شود آبستن بوده است
2505 - هرگاه با زنی که از خون حیض و نفاس پاک است ، نزدیکی کند و در همان پاکی طلاقش دهد، اگر بعد معلوم شود که موقع طلاق آبستن بوده ، اشکال ندارد.
10-طلاق با نديدن حيض
حکم طلاق زنی که به سبب بیماری حیض نمی بیند
2507 - اگر مرد بخواهد زن خود را که به واسطه مرضی حیض نمی بیند طلاق دهد،باید از وقتی که با او نزدیکی کرده ، تا سه ماه از جماع با او خودداری نماید و بعداو را طلاق دهد.
11-طلاق باطل
باطل بودن طلاق زن در حال نفاس
514 - طلاق دادن زنی که درحال نفاس می باشد، باطل است ، و نزدیکی کردن با اوحرام می باشد. و اگر شوهرش با او نزدیکی کند، احتیاط واجب آن است به دستوری که دراحکام حیض گفته شد، کفاره بدهد.
12-طلاق بدون آميزش
بائن بودن طلاق سوم زن و طلاق زنی که با شوهرش نزدیکی نکرده است
2522 - طلاق بائن آن است که بعد از طلاق مرد حق ندارد به زن خود رجوع کند یعنی بدون عقد او را به زنی قبول نماید و آن بر پنج قسم است : اول : طلاق زنی که نه سالش تمام نشده باشد. دوم : طلاق زنی که یائسه باشد. یعنی اگر سیده است بیشتراز شصت سال و اگر سیده نیست بیشتر از پنجاه سال داشته باشد. سوم : طلاق زنی که شوهرش بعد از عقد با او نزدیکی نکرده باشد. چهارم : طلاق زنی که او را سه دفعه طلاق داده اند. پنجم : طلاق خلع و مبارات ، و احکام اینها بعدا گفته خواهد شد. و غیراینها طلاق رجعی است ، که بعد از طلاق تا وقتی زن در عده است مرد می تواند به اورجوع نماید.
13-طلاق بعد از حيض
صحت طلاق بعد از پاک شدن از حیض هر چند غسل نکرده باشد
467 - بعد از آن که زن از خون حیض ، پاک شد، اگر چه غسل نکرده باشد، طلاق اوصحیح است ، و شوهرش هم می تواند با او جماع کند. ولی احتیاط مستحب آن است که پیش از غسل از جماع با او خودداری کند. اما کارهای دیگری که در وقت حیض بر او حرام بوده مانند توقف در مسجد و مس خط قرآن ، تا غسل نکند بر او حلال نمی شود.
14-طلاق توسط پدر ولى
جواز طلاق یا بخشیدن مدت توسط پدر یا جد
2542 - اگر پدر و جد پدری برای طفل خود زنی را صیغه کند، اگرچه مقداری از زمان تکلیف بچه جزء مدت صیغه باشد، مثلا برای پسر چهارده ساله خودش زنی را دوساله صیغه کند چنانچه صلاح بچه باشد، می تواند مدت آن زن را ببخشد ولی زن دایمی او را نمی تواند طلاق دهد.
15-طلاق توسط ولى
جواز طلاق دادن زن دیوانه از سوی پدر و جد پدری دیوانه
2541 - پدر و جد پدری دیوانه اگر مصلحت باشد، می توانند زن او را طلاق بدهند.
16-طلاق حامله
صحت طلاق زن در حال حیض یا نفاس بشرط آبستن بودن زن یا غایب بودن مرد
2500 - طلاق دادن زن در حال حیض یا نفاس در سه صورت صحیح است : اول : آنکه شوهرش بعد از ازدواج با او نزدیکی نکرده باشد. دوم : آبستن باشد و اگرمعلوم نباشد که آبستن است و شوهر در حال حیض طلاقش بدهد، بعد بفهمد آبستن بوده ، اشکال ندارد. سوم : مرد به واسطه غایب بودن نتواند یا برایش مشکل باشدکه پاک بودن زن را بفهمد.
17-طلاق خلع
بائن بودن طلاق زن کمتر از نه سال و یائسه و خلع مبارات
2522 - طلاق بائن آن است که بعد از طلاق مرد حق ندارد به زن خود رجوع کند یعنی بدون عقد او را به زنی قبول نماید و آن بر پنج قسم است : اول : طلاق زنی که نه سالش تمام نشده باشد. دوم : طلاق زنی که یائسه باشد. یعنی اگر سیده است بیشتراز شصت سال و اگر سیده نیست بیشتر از پنجاه سال داشته باشد. سوم : طلاق زنی که شوهرش بعد از عقد با او نزدیکی نکرده باشد. چهارم : طلاق زنی که او را سه دفعه طلاق داده اند. پنجم : طلاق خلع و مبارات ، و احکام اینها بعدا گفته خواهد شد. و غیراینها طلاق رجعی است ، که بعد از طلاق تا وقتی زن در عده است مرد می تواند به اورجوع نماید.
تعریف طلاق خلع به طلاق زنی که به شوهرش مایل نیست و مالی به ازای طلاق به او می بخشد
2528 - طلاق زنی را که به شوهرش مایل نیست و مهر یا مال دیگر خود رابه او می بخشد که طلاقش دهد طلاق خلع گویند.
بیان صیغه طلاق خلع برای خود مرد
2529 - اگر شوهر بخواهد صیغه طلاق خلع را بخواند، چنانچه اسم زن مثلا فاطمه باشد می گوید: "زوجتی فاطمة خالعتها علی ما بذلت هی طالق " یعنی زنم فاطمه را طلاق خلع دادم او رها است .
بیان صیغه طلاق خلع برای وکیل زن و مرد
2530 - اگر زنی کسی را وکیل کند که مهر او را به شوهرش ببخشد و شوهر،همان کس را وکیل کند که زن را طلاق دهد، چنانچه اسم شوهر محمد و اسم زن فاطمه باشد وکیل صیغه را این طور می خواند: "عن موکلتی فاطمة بذلت مهرها لموکلی محمدلیخلعها علیه " پس از آن بدون فاصله می گوید: "زوجة موکلی خالعتها علی مابذلت هی طالق " و اگر زنی کسی را وکیل کند که غیر از مهر چیز دیگری را به شوهرببخشد که او را طلاق دهد وکیل به جای کلمه "مهرها" آن چیز را بگوید، مثلا اگر صدتومان داده باید بگوید: "بذلت مأة تومان ".
لزوم عربی خواندن صیغه طلاق خلع و مبارات و جواز بخشیدن مال توسط زن به فارسی
2533 - صیغه طلاق خلع و مبارات باید به عربی صحیح خوانده شود، ولی اگر زن برای آن که مال خود را به شوهر ببخشد مثلا به فارسی بگوید: "برای طلاق فلان مال رابه تو بخشیدم "، اشکال ندارد.
جواز رجوع مرد در طلاق خلع و مبارات به رجوع زن در مالش
2534 - اگر زن در بین عده طلاق خلع یا مبارات از بخشش خود برگردد شوهرمی تواند رجوع کند و بدون عقد دوباره او را زن خود قرار دهد.
عدم جواز اخذ مال بیشتر از مهر در طلاق مبارات و جواز آن در طلاق خلع
2535 - مالی را که شوهر برای طلاق مبارات می گیرد، باید بیشتر از مهر نباشد، ولی در طلاق خلع اگر بیشتر باشد، اشکال ندارد.
18-طلاق در بيمارى
حکم ارث زن از شوهری که در بیماری موت او را طلاق دهد و پیش از یکسال بمیرد
2778 - اگر شوهر در حال مرض ، عیالش را طلاق دهد، و پیش از گذشتن دوازده ماه هلالی بمیرد، زن با سه شرط از او ارث می برد: اول : آنکه در این مدت شوهر دیگرنکرده باشد. دوم : به واسطه بی میلی به شوهر، مالی به او نداده باشد که به طلاق دادن راضی شود. بلکه اگر چیزی هم به شوهر ندهد ولی طلاق به تقاضای زن باشد، باز هم ارث بردنش اشکال دارد. سوم : شوهر در مرضی که در آن مرض زن را طلاق داده ، به واسطه آن مرض یا به جهت دیگری بمیرد، پس اگر از آن مرض خوب شود و به جهت دیگری از دنیا برود، زن از او ارث نمی برد.
19-طلاق در حيض
بطلان طلاق زن در حال حیض
462 - طلاق دادن زن درحال حیض ، به طوری که در کتاب طلاق گفته می شود، باطل است .
20-طلاق در رژ يم شاه
غیر اسلامی بودن قانون خانواده که از مجلس رژیم طاغوت گذشته است
2836 - قانونی که اخیرا به اسم قانون خانواده به امر عمال اجانب برای هدم احکام اسلام و بر هم زدن کانون خانواده مسلمانان ، از مجلسین غیر قانونی و شرعی رژیم سابق گذشته است ، بر خلاف احکام اسلام ، و امر کننده و رأی دهندگان از نظر شرع و قانون مجرم هستند. و زنهایی که به استناد آن قانون به امر محکمه طلاق داده می شوند، طلاق آنها باطل ، و زنهای شوهرداری هستند که اگر شوهر کنند، زنا کارند. وکسی که دانسته آنها را بگیرد، زنا کار است ، و مستحق حد شرعی ، و اولادهای آنهااولاد غیر شرعی ، و ارث نمی برند. و سایر احکام اولاد زنا بر آنها جاری است ، چه محکمه مستقیما طلاق بدهد یا امر دهد طلاق دهند، و شوهر را الزام کنند به طلاق .
21-طلاق در طهارت
صحت طلاق در صورت پاکی واقعی هنگام طلاق دادن
2501 - اگر زن را از خون حیض پاک بداند و طلاقش دهد، بعد معلوم شود موقع طلاق در حال حیض بوده ، طلاق او باطل است ، و اگر او را در حیض بداند و طلاقش دهد بعدمعلوم شود پاک بوده ، طلاق او صحیح است .
22-طلاق درحال نفاس
باطل بودن طلاق زن در حال نفاس
514 - طلاق دادن زنی که درحال نفاس می باشد، باطل است ، و نزدیکی کردن با اوحرام می باشد. و اگر شوهرش با او نزدیکی کند، احتیاط واجب آن است به دستوری که دراحکام حیض گفته شد، کفاره بدهد.
23-طلاق درغير طهارت
صحت طلاق زن در حال حیض یا نفاس بشرط آبستن بودن زن یا غایب بودن مرد
2500 - طلاق دادن زن در حال حیض یا نفاس در سه صورت صحیح است : اول : آنکه شوهرش بعد از ازدواج با او نزدیکی نکرده باشد. دوم : آبستن باشد و اگرمعلوم نباشد که آبستن است و شوهر در حال حیض طلاقش بدهد، بعد بفهمد آبستن بوده ، اشکال ندارد. سوم : مرد به واسطه غایب بودن نتواند یا برایش مشکل باشدکه پاک بودن زن را بفهمد.
صحت طلاق زن در حال حیض یا نفاس به شرط عدم نزدیکی بعد از ازدواج
2500 - طلاق دادن زن در حال حیض یا نفاس در سه صورت صحیح است : اول : آنکه شوهرش بعد از ازدواج با او نزدیکی نکرده باشد. دوم : آبستن باشد و اگرمعلوم نباشد که آبستن است و شوهر در حال حیض طلاقش بدهد، بعد بفهمد آبستن بوده ، اشکال ندارد. سوم : مرد به واسطه غایب بودن نتواند یا برایش مشکل باشدکه پاک بودن زن را بفهمد.
بطلان طلاق در صورتی که بفهمند زن هنگام طلاق ناپاک بوده است
2501 - اگر زن را از خون حیض پاک بداند و طلاقش دهد، بعد معلوم شود موقع طلاق در حال حیض بوده ، طلاق او باطل است ، و اگر او را در حیض بداند و طلاقش دهد بعدمعلوم شود پاک بوده ، طلاق او صحیح است .
24-طلاق ديوانه
جواز طلاق دادن زن دیوانه از سوی پدر و جد پدری دیوانه
2541 - پدر و جد پدری دیوانه اگر مصلحت باشد، می توانند زن او را طلاق بدهند.
25-طلاق رجعى
تعهد مرد نسبت به کفن همسر مطلقه رجعی اگر قبل از اتمام عده بمیرد
576 - کفن زن بر شوهر است ، اگر چه زن از خود مال داشته باشد. و همچنین اگرزن را به شرحی که در کتاب طلاق گفته می شود، طلاق رجعی بدهند و پیش از تمام شدن عده بمیرد، شوهرش باید کفن او را بدهد. و چنانچه شوهر بالغ نباشد یا دیوانه باشد، ولی شوهر باید از مال او کفن زن را بدهد.
حرمت زنی که در عده طلاق رجعی با او زنا کند
2398 - اگر با زنی که در عده طلاق رجعی است زنا کند آن زن بر او حرام می شود و اگر با زنی که در عده متعه ، یا طلاق بائن ، یا عده وفات است زنا کند، بعدا می تواند او را عقد نماید، اگر چه احتیاط مستحب آن است که با اوازدواج نکند و معنای طلاق رجعی و طلاق بائن و عده متعه و عده وفات در احکام طلاق گفته خواهد شد.
تعریف طلاق رجعی به اینکه مرد بتواند در زمان عده بدون عقد شوهرش بشود
2522 - طلاق بائن آن است که بعد از طلاق مرد حق ندارد به زن خود رجوع کند یعنی بدون عقد او را به زنی قبول نماید و آن بر پنج قسم است : اول : طلاق زنی که نه سالش تمام نشده باشد. دوم : طلاق زنی که یائسه باشد. یعنی اگر سیده است بیشتراز شصت سال و اگر سیده نیست بیشتر از پنجاه سال داشته باشد. سوم : طلاق زنی که شوهرش بعد از عقد با او نزدیکی نکرده باشد. چهارم : طلاق زنی که او را سه دفعه طلاق داده اند. پنجم : طلاق خلع و مبارات ، و احکام اینها بعدا گفته خواهد شد. و غیراینها طلاق رجعی است ، که بعد از طلاق تا وقتی زن در عده است مرد می تواند به اورجوع نماید.
بقا حق رجوع مرد در طلاق رجعی با وجود مصالحه و اخذ مال از زن
2526 - مردی که زن خود را طلاق رجعی داده اگر مالی از او بگیرد و با او صلح کندکه دیگر به او رجوع نکند حق رجوع از بین نمی رود.
ارث بردن زن و شوهر در عده طلاق رجعی فقط
2777 - اگر زن را به ترتیبی که در احکام طلاق گفته شد، طلاق رجعی بدهند، و در بین عده بمیرد، شوهر از او ارث می برد. و نیز اگر شوهر در بین عده زن بمیرد، زن از اوارث می برد. ولی اگر بعد از گذشتن عده رجعی یا در عده طلاق بائن یکی از آنان بمیرد، دیگری از او ارث نمی برد.
26-طلاق سوم
بائن بودن طلاق سوم زن و طلاق زنی که با شوهرش نزدیکی نکرده است
2522 - طلاق بائن آن است که بعد از طلاق مرد حق ندارد به زن خود رجوع کند یعنی بدون عقد او را به زنی قبول نماید و آن بر پنج قسم است : اول : طلاق زنی که نه سالش تمام نشده باشد. دوم : طلاق زنی که یائسه باشد. یعنی اگر سیده است بیشتراز شصت سال و اگر سیده نیست بیشتر از پنجاه سال داشته باشد. سوم : طلاق زنی که شوهرش بعد از عقد با او نزدیکی نکرده باشد. چهارم : طلاق زنی که او را سه دفعه طلاق داده اند. پنجم : طلاق خلع و مبارات ، و احکام اینها بعدا گفته خواهد شد. و غیراینها طلاق رجعی است ، که بعد از طلاق تا وقتی زن در عده است مرد می تواند به اورجوع نماید.
انتفا حق رجوع مرد در طلاق سوم
2527 - اگر زنی را دوبار طلاق دهد و به او رجوع کند، یا دو بار او را طلاق دهد وبعد از هر طلاق عقدش کند، بعد از طلاق سوم ، آن زن بر او حرام است ، ولی اگربعد از طلاق سوم به دیگری شوهر کند، با چهار شرط به شوهر اول حلال می شود، یعنی می تواند آن زن را دوباره عقد نماید: اول : آنکه عقد شوهر دوم همیشگی باشد و اگرمثلا یک ماهه یا یک ساله او را صیغه کند، بعد از آن که از او جدا شد، شوهر اول نمی تواند او را عقد کند. دوم : شوهر دوم بالغ باشد و با او نزدیکی و دخول کند، و بنابر احتیاط واجب باید انزال شود. سوم : شوهر دوم طلاقش دهد یا بمیرد.چهارم : عده طلاق یا عده وفات شوهر دوم تمام شود.
27-طلاق صغيره
بائن بودن طلاق زن کمتر از نه سال و یائسه و خلع و مبارات
2522 - طلاق بائن آن است که بعد از طلاق مرد حق ندارد به زن خود رجوع کند یعنی بدون عقد او را به زنی قبول نماید و آن بر پنج قسم است : اول : طلاق زنی که نه سالش تمام نشده باشد. دوم : طلاق زنی که یائسه باشد. یعنی اگر سیده است بیشتراز شصت سال و اگر سیده نیست بیشتر از پنجاه سال داشته باشد. سوم : طلاق زنی که شوهرش بعد از عقد با او نزدیکی نکرده باشد. چهارم : طلاق زنی که او را سه دفعه طلاق داده اند. پنجم : طلاق خلع و مبارات ، و احکام اینها بعدا گفته خواهد شد. و غیراینها طلاق رجعی است ، که بعد از طلاق تا وقتی زن در عده است مرد می تواند به اورجوع نماید.
28-طلاق غائب
صحت طلاق زن در حال حیض یا نفاس بشرط آبستن بودن زن یا غایب بودن مرد
2500 - طلاق دادن زن در حال حیض یا نفاس در سه صورت صحیح است : اول : آنکه شوهرش بعد از ازدواج با او نزدیکی نکرده باشد. دوم : آبستن باشد و اگرمعلوم نباشد که آبستن است و شوهر در حال حیض طلاقش بدهد، بعد بفهمد آبستن بوده ، اشکال ندارد. سوم : مرد به واسطه غایب بودن نتواند یا برایش مشکل باشدکه پاک بودن زن را بفهمد.
29-طلاق غيابى
لزوم مراعات پاکی زن اگر مرد بخواهد غیابی طلاق دهد
2502 - کسی که می داند زنش در حال حیض یا نفاس است ، اگر غایب شود مثلامسافرت کند و بخواهد او را طلاق دهد، باید تا مدتی که معمولا زنها از حیض یانفاس پاک می شوند، صبر کند.
وظیفه کردی که بخواهد بطور غیابی طلاق دهد
2503 - اگر مردی که غایب است بخواهد زن خود را طلاق دهد، چنانچه بتوانداطلاع پیدا کند که زن او در حال حیض یا نفاس است یا نه ، اگر چه اطلاع او ازروی عادت حیض زن یا نشانه های دیگری باشد که در شرع معین شده ، باید تا مدتی که معمولا زنها از حیض یا نفاس پاک می شوند، صبر کند.
حکم طلاق مردی که در پاکی با زنش نزدیکی کرده است و سفر کرده است
2506 - اگر با زنی که از خون حیض و نفاس پاک است نزدیکی کند و مسافرت نماید، چنانچه بخواهد در سفر طلاقش دهد، باید به قدری که زن معمولا بعد از آن پاکی ، خون می بیند و دوباره پاک می شود، صبر کند.
30-طلاق مبارات
بائن بودن طلاق زن کمتر از نه سال و یائسه و خلع و مبارات
2522 - طلاق بائن آن است که بعد از طلاق مرد حق ندارد به زن خود رجوع کند یعنی بدون عقد او را به زنی قبول نماید و آن بر پنج قسم است : اول : طلاق زنی که نه سالش تمام نشده باشد. دوم : طلاق زنی که یائسه باشد. یعنی اگر سیده است بیشتراز شصت سال و اگر سیده نیست بیشتر از پنجاه سال داشته باشد. سوم : طلاق زنی که شوهرش بعد از عقد با او نزدیکی نکرده باشد. چهارم : طلاق زنی که او را سه دفعه طلاق داده اند. پنجم : طلاق خلع و مبارات ، و احکام اینها بعدا گفته خواهد شد. و غیراینها طلاق رجعی است ، که بعد از طلاق تا وقتی زن در عده است مرد می تواند به اورجوع نماید.
تعریف طلاق مبارات در صورت عدم تمایل زن و مرد بهم و پرداخت مالی از سوی زن به مرد
2531 - اگر زن و شوهر یکدیگر را نخواهند و زن مالی به مرد بدهد که او راطلاق دهد، آن طلاق را مبارات گویند.
بیان صیغه طلاق مبارات
2532 - اگر شوهر بخواهد صیغه مبارات را بخواند چنانچه مثلا اسم زن فاطمه باشد، باید بگوید: "بارأت زوجتی فاطمة علی مهرها فهی طالق " یعنی مبارات کردم زنم فاطمه را در مقابل مهر او پس او رها است ، و اگر دیگری راوکیل کند، وکیل باید بگوید: "بارأت زوجة موکلی فاطمة علی مهرها فهی طالق " ودر هر دو صورت اگر بجای کلمه "علی مهرها" "بمهرها" بگوید اشکال ندارد.
لزوم عربی خواندن صیغه طلاق خلع و مبارات و جواز بخشیدن مال توسط زن به فارسی
2533 - صیغه طلاق خلع و مبارات باید به عربی صحیح خوانده شود، ولی اگر زن برای آن که مال خود را به شوهر ببخشد مثلا به فارسی بگوید: "برای طلاق فلان مال رابه تو بخشیدم "، اشکال ندارد.
جواز رجوع مرد در طلاق خلع و مبارات به رجوع زن در مالش
2534 - اگر زن در بین عده طلاق خلع یا مبارات از بخشش خود برگردد شوهرمی تواند رجوع کند و بدون عقد دوباره او را زن خود قرار دهد.
عدم جواز اخذ مال بیشتر از مهر در طلاق مبارات و جواز آن در طلاق خلع
2535 - مالی را که شوهر برای طلاق مبارات می گیرد، باید بیشتر از مهر نباشد، ولی در طلاق خلع اگر بیشتر باشد، اشکال ندارد.
31-طلاق متعه
استحباب طهارت داشتن برای نماز میت
611 - چند چیز در نماز میت مستحب است : اول : کسی که نماز میت می خواند باوضو یا غسل یا تیمم باشد. و احتیاط مستحب آن است در صورتی تیمم کند که وضوو غسل ممکن نباشد، یا بترسد که اگر وضو بگیرد یا غسل کند به نماز میت نرسد. دوم : اگر میت مرد است امام جماعت یا کسی که فرادی به او نماز می خواند مقابل وسط قامت او بایستد، و اگر میت زن است مقابل سینه اش بایستد. سوم : پابرهنه نماز بخواند. چهارم : در هر تکبیر دستها را بلند کند. پنجم : فاصله او بامیت به قدری کم باشد که اگر باد لباسش را حرکت دهد به جنازه برسد. ششم : نمازمیت را به جماعت بخواند. هفتم : امام جماعت تکبیر و دعاها را بلند بخواند وکسانی که با او نماز می خوانند، آهسته بخوانند. هشتم : در جماعت اگر چه ماموم یک نفر باشد، عقب امام بایستد. نهم نمازگزار به میت و مؤمنین زیاد دعا کند. دهم :پیش از نماز سه مرتبه بگوید: الصلاه . یازدهم : نماز را در جایی بخوانند که مردم برای نماز میت بیشتر به آنجا می روند. دوازدهم : زن حائض اگر نماز میت را به جماعت می خواند، در صفی تنها بایستد.
کیفیت طلاق زن متعه
2509 - زنی که صیغه شده ، مثلا یک ماهه یا یک ساله او را عقد کرده اند طلاق ندارد، و رها شدن او به این است که مدتش تمام شود یا مرد مدت را به او ببخشد،به این ترتیب که بگوید: "مدت را به تو بخشیدم "، و شاهد گرفتن و پاک بودن زن ازحیض لازم نیست .
32-طلاق نزد غيرعادل
حکم ازدواج با زنی که در نزد دو نفر غیر عادل طلاق داده شود
2543 - اگر از روی علاماتی که در شرع معین شده ، مرد دو نفر را عادل بداند وزن خود را پیش آنان طلاق دهد، دیگری که آنان را عادل نمی داند بنابراحتیاط واجب ، نباید آن زن را برای خود یا برای کس دیگر عقد کند.
33-طلاق يائسه
بائن بودن طلاق زن کمتر از نه سال و یائسه و خلع و مبارات
2522 - طلاق بائن آن است که بعد از طلاق مرد حق ندارد به زن خود رجوع کند یعنی بدون عقد او را به زنی قبول نماید و آن بر پنج قسم است : اول : طلاق زنی که نه سالش تمام نشده باشد. دوم : طلاق زنی که یائسه باشد. یعنی اگر سیده است بیشتراز شصت سال و اگر سیده نیست بیشتر از پنجاه سال داشته باشد. سوم : طلاق زنی که شوهرش بعد از عقد با او نزدیکی نکرده باشد. چهارم : طلاق زنی که او را سه دفعه طلاق داده اند. پنجم : طلاق خلع و مبارات ، و احکام اینها بعدا گفته خواهد شد. و غیراینها طلاق رجعی است ، که بعد از طلاق تا وقتی زن در عده است مرد می تواند به اورجوع نماید.
34-طلاق بائن
تعریف طلاق بائن به آنکه مرد نتواند بدون عقد شوهر زن باشد
2522 - طلاق بائن آن است که بعد از طلاق مرد حق ندارد به زن خود رجوع کند یعنی بدون عقد او را به زنی قبول نماید و آن بر پنج قسم است : اول : طلاق زنی که نه سالش تمام نشده باشد. دوم : طلاق زنی که یائسه باشد. یعنی اگر سیده است بیشتراز شصت سال و اگر سیده نیست بیشتر از پنجاه سال داشته باشد. سوم : طلاق زنی که شوهرش بعد از عقد با او نزدیکی نکرده باشد. چهارم : طلاق زنی که او را سه دفعه طلاق داده اند. پنجم : طلاق خلع و مبارات ، و احکام اینها بعدا گفته خواهد شد. و غیراینها طلاق رجعی است ، که بعد از طلاق تا وقتی زن در عده است مرد می تواند به اورجوع نماید.
35-عده طلاق
عدم جواز ازدواج با خواهر زن در زمان عده طلاق رجعی
2391 - اگر زن خود را به ترتیبی که در کتاب طلاق گفته می شود طلاق رجعی دهد، دربین عده نمی تواند خواهر او را عقد نماید ، بلکه در عده طلاق بائن هم که بعدابیان می شود، احتیاط مستحب آن است که از ازدواج با خواهر او خودداری نماید.
بیان کیفیت عده طلاق نگهداشتن
2511 - زنی که نه سالش تمام شده و یائسه نیست ، اگر شوهرش با او نزدیکی کند وطلاقش دهد، بعد از طلاق باید عده نگهدارد یعنی بعد از آن که در پاکی طلاقش داد، به قدری صبر کند که دوبار حیض ببیند و پاک شود و همین که حیض سوم رادید، عده او تمام می شود و می تواند شوهر کند، ولی اگر پیش از نزدیکی کردن با اوطلاقش دهد، عده ندارد، یعنی می تواند بعد از طلاق فورا شوهر کند.
اعتبار ابتدای عده از زمان خواندن صیغه طلاق
2516 - ابتدای عده طلاق از موقعی است که خواندن صیغه طلاق تمام می شود، چه زن بداند طلاقش داده اند یا نداند، پس اگر بعد از تمام شدن عده بفهمد که او را طلاق داده اند، لازم نیست دوباره عده نگهدارد.
36-وسوسه كردن براى طلاق
حکم ازدواج مردی که زنی را گول بزند تا از شوهرش طلاق بگیرد و با او ازدواج کند
2538 - اگر مرد، زنی را گول بزند که از شوهر طلاق بگیرد و زن او شود، طلاق وعقد آن صحیح است ، ولی هر دو معصیت بزرگی کرده اند.
37-وكالت براى طلاق
جواز وکالت گرفتن از شوهر برای طلاق در صورت بروز امری
2539 - هرگاه زن در ضمن عقد با شوهر شرط کند که اگر شوهر مسافرت نماید، یا مثلاشش ماه به او خرجی ندهد، اختیار طلاق با او باشد، این شرط باطل است ، ولی چنانچه شرط کند که اگر مرد مسافرت کند، یا مثلا تا شش ماه خرجی ندهد، از طرف اوبرای طلاق خود وکیل باشد، چنانچه پس از مسافرت مرد یا خرجی ندادن شش ماه ، خودرا طلاق دهد صحیح است .
سخنرانی توسط شهید آیت الله دستغیب درباره دین از سایت راسخون با عنوان دقت در حسابرسی روز قیامت
مراثی (نوحه) توسط حاج منصور ارضی بمناسبت ایام فاطمیه درباره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از سایت شهید آوینی با عنوان مادری خورد زمین.... (نوحه)
ادعیه (دعاخوانی) توسط حاج محمدرضا طاهری درباره دعای ابوحمزه ثمالی از سایت عقیق با عنوان قرائت دعای ابوحمزه ثمالی
تلاوت توسط استاد کامل یوسف البهتیمی از سایت الکعبه با عنوان ص
مناجات توسط حاج محمود کریمی از سایت عقیق با عنوان مناجات | عمرم گذشت در تب و تاب ندیدنت
مدایح (به شادی ) توسط حاج حسین سیب سرخی بمناسبت رجب المرجب درباره امام علی علیه السلام از سایت شهید آوینی با عنوان در این مسیر هر که هوادار می شود
اذان توسط استاد محمد صدیق منشاوی از سایت الکعبه با عنوان الأذان
ترتیل توسط شیخ سعد الغامدی درباره 109 - کافرون از سایت mp3quran.net با عنوان قرآن کریم سوره کافرون - حفص از عاصم
ندبه انتظار توسط حاج مهدی اکبری بمناسبت شعبان المعظم درباره حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف از سایت شهید آوینی با عنوان ناله های فراق
کتاب صوتی توسط حجت الاسلام و المسلمین علی ملکی از سایت پی سی دانلود با عنوان ترجمه شنیداری قرآن کریم - ویژه جوانان و نوجوانان - علی ملکی - سوره الحجر
درس حوزوی توسط آیت الله العظمی مظاهری درباره دین از سایت راسخون با عنوان اگر کسی به کسی بگوید من را بکش
کلیپ سخنان توسط حجت الاسلام و المسلمین پناهیان درباره دین از سایت راسخون با عنوان مجهز شوید به اسلحه های جنگ نامنظم
در باره ما
|
تماس با ما
|
نظرخواهی
|
سایت جایگزین
خدمات تلفن همراه
مر
ا
جعه: 181,831,865